وبومتریکس

نحوه رتبه بندی وب سایت دانشگاه ها و موسسات علمی
وب‌سایت دانشگاه‌ دروازه‌ای برای ورود به محیط مجازی است. امروزه اطلاعات بسیار مفیدی درباره کارکنان، اعضای هیئت علمی، دوره‌های تخصصی، مجله‌های علمی و سایر انتشارات دانشگاه‌ها و ... بر روی این وب‌سایتها قابل دسترسی است.
 

نظام های رتبه بندی

 shanghai: میزان جوایز، میزان اعتبارات، تولیدات علمی، افتخارات و جوایز علمی

Webometrics  : ارزیابی بر اساس چهار شاخص هر 6 ما انجام می شود.

 QS:گنجایش دانش، از نظر تعداد دانشجو و هیات علمی، میزان تولیدات علمی، شاخص های اطمینان

THES: 13 شاخص در 5 گروه:آموزش، پژوهش، استنادها، درآمد صنعتی، چشم انداز

رتبه بندی وبومتریک شاخصی است برای رتبه بندی وب سایت­های دانشگاه­ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا که توسط آزمایشگاه سایبرمتریک  واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا تهیه شده است. وبومتریک 8000 دانشگاه دنیا را بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب آنها سالیانه دو بار در ماه­های دی (ژانویه) و تیر(جولای) انجام می­شود.رتبه بندی وبومتریک متشکل از یک پایگاه داده شامل 15000 دانشگاه و بیش از 5000 موسسه و مرکز تحقیقاتی می باشد. 8000 دانشگاه اول در رتبه بندی وبومتریک مشخص شده و دانشگاه های دیگر نیز در رتبه بندی محلی و جزئی تر آمده است. کشور ایران در رتبه 53 قرار دارد. فقط یک دانشگاه (دانشگاه تهران) در 1000 رتبه اول دنیا قرار دارد.

 شاخص های وبومتریک(webometrics) جولای 2012

1- حضور (20%)

تعداد صفحات ساب دامین های دانشگاه ایندکس شده در موتور جستجو گوگل می باشد، در این شمارش هر صفحه وب شامل همه فرمت های استاتیک و داینامیک و محتویات محاسبه شده می باشد.

 2- تاثیر (50%)

 سنجیدن کیفیت محتوا از طریق همه پرسی های مجازی، با استفاده از شمارش لینک های خارجی به ساب دامین های دانشگاه، این لینک های مشخص کننده اعتبار سازمان، کارایی علمی، ارزش اطلاعات و سودمندی سرویس های معرفی شده در صفحات وب سایت می باشد، این اطلاعات با استفاده از دو تهیه کننده مهم Majestic seo و  ahrefs بدست می آید.

3- دسترسی، آشکار سازی فایل ها (15%)

تعداد فایلهای Pdf، doc، docx و ppt در گوگل اسکالر تنها فایلها با نام درست در بازه زمانی 2007-2011 در نظرگرفته شده اند

4-تعالی (15%)

مقالات علمی منتشر شده در مجلات جهانی با Impact بالا تاثیر مهمی را در رتبه بندی دانشگاهها دارند، برای امتیاز دهی در این شاخص از داده های ارائه شده توسط رتبه بندی Scimago استفاده شده است.

شاخص های وبومتریک (Webometrics) -ژانویه 2012

webometrics2012
 

وبومتریکس اولین بار در سال 2004 انجام شد و بر اساس شاخصی مرکب از چندین پارامتر به منظور رتبه­بندی وب­سایت دانشگاه­ها تهیه شد. این پارامتر ها در حال حاضر عبارتند از:

- حجم اطلاعات موجود بر روی وب (Size)

- قابلیت مشاهده (Visibility)

- فایلهای غنی (Rich Files)

- تعداد مقالات و رتبه علمی در گوگل (Google Scholar)

هر یک از پارامترهای وبومتریکس دارای جزئیات بسیار است و روش­هایی برای محاسبه هر یک وجود دارد. رتبه­بندی وبومتریک میزان فعالیت علمی و آموزشی وب­سایت­های دانشگاه­ها و موسسات علمی و آموزشی را بصورت دوره­ای نشان می‌دهد.

 شاخص­های رتبه­ بندی وبومتریک میزان توجه موسسات و دانشگاه ها را به نشر اینترنتی نشان می دهند.

راه های افزایش رتبه سایت دانشگاه ها در رتبه بندی وبومتریک (Webometrics)

   بدیهی است برای افزایش رتبه در وبومتریکس باید شاخص­های چهار گانه را مورد توجه قرار داد. تولید محتوای روزآمد و کارا در وب­سایت بهترین راه حل خواهد بود.
هرچند کلیه معیارهای رتبه­بندی وبومتریک به محتوای موجود در وب­سایت­ها بستگی دارد ولی با توجه به اینکه ابزار مورد استفاده رتبه­بندی وبومتریک برای بررسی میزان، نوع و حجم اطلاعات موجود در وب­سایت­ها، موتورهای جستجو هستند، بنابراین، وضعیت وب­سایت در موتورهای جستجو معیار بسیار مهمی می­باشد.
بهبود وضعیت یک وب­سایت در موتور جستجو به معنی بهتر، کاملتر و سریعتر دیده شدن وب سایت توسط ربات های جستجو گر و در نتیجه بالاتر آمدن وب سایت در جستجو ها و در نهایت بازدید بیشتر از وب سایت است.
رتبه بندی وبومتریک یکی از معیارهای اصلی خود را وضعیت و تعداد صفحات Indexشده توسط موتورهای جستجو قرار داده و لذا این فاکتور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
هر یک از موتورهای جستجو معیارها و فرمولهای خاص خود را برای ارزیابی وب سایتها دارند که معمولا فاکتورهای دقیق و الگوریتم رتبه بندی را بصورت محرمانه نزد خود نگهداری می کنند و در اختیار سایرین قرار نمی دهند لیکن بسیاری از فاکتورهایی که مورد توجه موتورهای جستجو هستند شناخته شده اند و مدیران وب سایتهای حرفه ای تلاش می کنند همه آنها را به بهترین وجه در وب سایت خود اعمال کنند. 
معیارهای وبومتریک
1-  ارزیابی آموزشهای برتر در وب: در این رتبه‌بندی وبومتریک به انتشارات اینترنتی توسط دانشگاهها و میزان اهمیت دادن این ارگانها به انتشار الکترونیک رتبه داده می‌شود.
2-  حجم، قابلیت دید، و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاهها فقط بر بازده آنها (ارجاع به مقالات، شرکت در کنفرانس، پایان‌نامه، گزارش و ...) تکیه نمی‌کند، بلکه شامل موارد دیگری نیز می‌گردد. این موارد شامل دوره‌های آموزشی، سمینارها، کارگاهها، کتابخانه‌های الکترونیک، پایگاههای اطلاعات، سامانه های چندرسانه‌ای، صفحات شخصی و ... است. همچنین اطلاعات عمومی درباره مؤسسه، دپارتمانهای مربوطه، گروههای تحقیقاتی یا سرویسهای پشتیبان و ... نیز در این ارزیابی لحاظ می‌شود. هدف مستقیم برای رتبه‌بندی، دانشگاهها هستند و هدف غیرمستقیم اعضای هیأت علمی و نتایج کاری آنها.
3- منابع اطلاعات و تفسیر آنها. دستیابی به صفحات وب اصولاً بواسطه موتورهای جستجو فراهم می‌گردد. این واسطه‌ها رایگان، فراگیر و بسیار قدرتمند می‌باشند. موتورهای جستجو کلیدهای ارزیابی قابلیت دیده شدن و میزان اثر وب‌سایتهای دانشگاهها به شمار می آیند. منابع محدودی برای ارزیابی وبومتریک مفید است: موتورهای جستجوی عمومی شامل Google، Yahoo Search، Exalead، Alexa؛ و  پایگاه داده‌های تخصصی علمیGoogle Scholar در ارزیابی وبومتریک مورد استفاد است.
وبومتریک از چهار معیار به شرح ذیل تشکیل شده است
1- اندازه صفحاتSize(20%): تعداد صفحات بازیافت شده شده توسط گوگل، یاهو و بینگ. برای محاسبه آن کافیسب به  Alexa  مراجعه نمایید و در جعبه جستجوی آن عبارت زیر را وارد کنید.
Site:muk.ac.ir
2- قابلیت دیدVisibility(50%): به سایت یاهو به آدرس siteexplorer.search.yahoo.com مراجعه نمایید و در جعبه جستجوی آن عبارت زیر را وارد کنید.
site:muk.ac.ir
 3- تعداد Rich file ها(15%):  عبارت زیر را در گوگل وارد نمایید. سپس به جای PDF  از doc و pptاستفاده نمایید و عدد های به دست آمده را با هم جمع کنید. 
Site:muk.ac.ir filetype:pdf
4- scholar(15%): تعداد مقالات ایندکس شده در گوگل اسکالر. جهت دیدن تعداد فایل ها به سایت scholar.google.com مراجعه کرده و عبارت زیر را وارد نمایید. 

Site:muk.ac.ir