معرفی گروه:

   

   گروه علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از سال 1365 تا سال 1387 اقدام به جذب دانشجویان کاردانی علوم آزمایشگاهی نموده، و از سال 1387 تا کنون اقدام به پذیرش دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی پیوسته نموده است. هم اکنون 84 نفر دانشجو در 4 نیمسال مشغول به تحصیل میباشد. تعداد اعضای هیات علمی فعال چهار نفر، هم چنین دو نفر هیات علمی در ماموریت آموزشی می باشند.

 

 فلسفه گروه علوم آزمایشگاهی: 

 فلسفه وجود گروه علوم آزمایشگاهی تعلیم و تربیت دانشجویان ماهر، توانا، فرهیخته ، مسئولیت پذیر با ارزشهای والای انسانی نشأت گرفته از تعلیم و تربیت اسلامی در راستای ارتقاء سطح سلامت در جهت رفع نیازهای همه جانبه بیماران در مورد قبل، حین و بعد انجام آزمایش می باشد. دانش آموختگان رشته علوم آزمایشگاهی در راستای ارتقاء سطح سلامت با رفع نیازهای همه جانبه بیمار در دوره قبل ، حین و بعد از آزمایش کلید پیشگیری ، تشخیص بسیاری از بیماری ها را بدست دارند.


  

 تاریخچه و سیر تکاملی رشته علوم آزمایشگاهی در جهان و ایران:

 رشته علوم آزمایشگاهی که به نام مدیکال تکنولوژی در دانشگاه‌های جهان آموزش داده می‌شد، در سال ۱۹۷۶ توسط National Credentialing Agency به Medical Laboratory Sciences (MLS)) تغییر نام یافت. در حال حاضر این رشته به نام‌های Medical Laboratory Sciences و یا Clinical Laboratory Sciences در سراسر دنیا وجود دارد. در ایران دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۴۷ در دانشگاه‌های تهران، شیراز، اصفهان، تبریز اهواز و تأسیس گردید و بعد از انقلاب فرهنگی به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در آمد. تا سال ۱۳۸۶ مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاه‌ها ارائه می‌گردید. باتوجه ‌به پیشرفت‌های دانش پزشکی و توسعه تجهیزات و فناوری مربوطه و به‌ منظور ارتقاء توانایی‌های دانش‌آموختگان، ضرورت تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته احساس گردید و برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی" در سال ۱۳۸۶ تهیه و تدوین شد و از سال ۱۳۸۷ کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی جایگزین دوره کاردانی شده است.


  

 دورنمای رشته  علوم آزمایشگاهی:

  گروه علوم آزمایشگاهی دانشکده پیراپزشکی در نظر دارد  با دستیابی به شاخصهای زیر،  بتواند در پایان برنامه،  بعنوان گروه پیشرو در سطح ملّی و منطقهای در خدمت تولید وگسترش دامنـه های علم  و فن آوری در زمینه آموزش،  پژوهش و تشخیص آزمایشگاهی بیماریها  و نهایتاً  ارتقاء سطح سلامت جامعه باشد.                            

        1-   مرجعیت علمی در زمینه علوم آزمایشگاهی کشور  

        2-   ارائه عالیترین سطح آموزش نظری و عملی علوم آزمایشگاهی          

        3-   پیشبرد تحقیقات کاربردی در زمینه علوم آزمایشگاهی (درکنار تحقیقات بنیادی)  

        4-   تربیت نیروی انسانی کارآمد و دانش محور،  جهت تـأمین نیـاز های فنّی و پرسنلی آزمایشگـاه های

               تشخیص طبّی کشور            

        5-   ارتقاء رتبه علمی پژوهشی دانشکده  

        شرایط و نحوه پذیرش دانشجو:

   پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری دانشگاهها به صورت متمرکز صورت می پذیرد.

 


























سامانه های دانشگاه