گروه آموزشی پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی پزشکی


درباره رشته پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی پزشکی:

در سالیان گذشته با تحول گسترده در روشهای تحقیق و شناخت مکانیسم های سلولی و مولکولی و ناموفق بودن برخی از روشهای درمانی، لزوم ارزیابی روند بیماریها و درمان آن از دیدگاه مولکولی پدید آمد. با این دیدگاه  تخصصی جدید بنام پزشکی مولکولی متولد شده است که ارتباط بین علوم پایه و علوم بالینی را ایجاد کند.  هدف این رشته استفاده از دانش بیو لوژی سلولی و مولکولی برای شناخت اساس مولکولی بیماریها و یافتن امکان پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها می باشد. پزشکی مولکولی با بهره گیری ازپیشرفت های سریع  علوم پزشکی و علوم پایه دارای حوزه فعالیت گسترده می باشد که این رشته را از سایر رشته ها متمایز می سازد. متخصصان این رشته با بهره گیری از تجربیات خود با تلفیق علوم پایه و علوم بالینی  در تلاشند تا با استفاده از نتایج تحقیقات علوم پایه باعث ارتقا خدمات پزشکی می شوند. بنابراین ضرورت ایجاد فعالیت بین رشته ای  که نیاز اساسی دانش امروز است از نقاط قوت این رشته می باشد.
در حالیکه این نحوه نگرش به پزشکی مولکولی بعنوان یک رویکرد مهم در علوم پزشکی معرفی شده است. کمبود افراد متخصص در این زمینه کاملا احساس می شود.با توجه به اهمیت این رشته در دنیای امروز و نیاز به تربیت افراد متخصص در کشور گروه پزشکی مولکولی طی چند سال گذشته راه اندازی شده است و با بهره گیری از تجربیات اعضا این گروه در تلاش است تا بخشی از نیاز کشور در این عرصه را تامین نماید. هدف از ارائه این برنامه، آموزش دانشجویان با توانایی شناسایی سئوالات علمی با رویکرد بالینی و نیز توانایی انتقال یافته های آزمایشگاهی برای درمان بیماریها می باشد.

تاریخچه تاسیس گروه:
اعتبار گروه جهت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی پزشکی مولکولی از سال 1388 توسط بورد کشوری پزشکی مولکولی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تائید قرار گرفت و اولین دوره از این رشته مقطع در سال 1388 با پذیرش 2 دانشجو آغاز گردید. دکتر فردین فتحی به همراه جمعی از همکاران دانشکده ی پزشکی به عنوان هیات موسس این رشته را تاسیس و در جهت پیشرفت این رشته مرکز تحقیقات سلولی مولکولی را تجهیز نمودند و توانستند با تلاش فراوان یکی از افراد پیشرو در به کار بردن تکنولوژی های روز دنیا در دانشگاه علوم پزشکی کردستان باشند. از خدمات ارزنده ی ایشان تولید موش ترانسژنیک برای اولین بار در ایران بود. همچنین در به کار بردن تکنولوژی ویرایش ژن کریسپر دانشگاه علوم پزشکی کردستان از جمله موفق ترین مراکز علمی ایران می باشد.

در این خصوص همواره سعی شده تا علاوه بر تدریس مطالب پایه و اساسی حیطه علوم پایه پزشکی، فیزیو پاتولوژی بیماری ها و روش های مولکولی تشخیصی و تحقیقاتی مباحث جدید مطرح شده در این زمینه نیز با روش های استاندارد روز دنیا در اختیار دانشجویان قرار گیرد. بعلاوه گروه پزشکی مولکولی یکی از گروه های پیشرو دانشکده پزشکی در زمینه پژوهش بوده که در این زمینه علاوه بر انجام پروژه های مشترک با دانشگاه های کشور، همکاری های فراوان پژوهشی با سایر مراکز معتبر علمی در اروپا و آمریکای شمالی داشته است. جهت افزایش توانمندی های فراگیران و تامین نیازهای آموزشی ایشان، متخصصین رشته ای پاتولوژی، میکروبیولوژی، هماتولوژی و ایمنولوژی تدریس برخی از واحدهای گروه را بعهده دارند.

ضرورت و علت وجود این رشته در سطح بین المللی تربیت نیروی انسانی در سطح دکترای تخصصی (PhD) است، که بتواند تحقیقات مربوط به رشته پزشکی را در سطح سلولی، مولکولی و آزمایشگاهی طراحی و هدایت نماید، رسالت رشته فراهم ساختن عرصه آموزشی و پژوهشی در راتسای بررسی بیماری ها و عوامل ایجاد کننده در سطوح مولکولی است. مراکز تحقیقاتی در سال های اخیر در کشور گسترش قابل توجهی داشته اند و در گسترش علم نقش به سزایی را ایفا کرده اند. مشکل اصلی مرکز تحقیقاتی بالینی فارغ التحصیلان با مدرک دکترای تخصصی (PhD) آشنا به مسایل مولکولی بیماری ها است که با آشنایی کامل به مفاهیم پزشکی در سطح سلولی و مولکولی بتوانند سبب گسترش تحقیقات علوم پایه در سطح وسیع تر و با کیفیت بالاتر بشوند.
بدیهی است حضور چنین نیروهای انسانی سبب ارتقای کمی و کیفی تحقیقات در عرصه پزشکی و مانع از هدر رفتن منابع انسانی و مالی خواهد شد.از آنجا که تحقیقات علوم پایه به ویژه ایمونولوژیک و ژنتیک در بسیاری از بیماری ها می تواند به تشخیص و درمان بیماری نیز کمک شایان نماید، ارزش و فایده اقتصادی حاصله از تاسیس این دوره، افزودن می گردد.
باتوجه به وجود مراکز تحقیقاتی پیشرفته متعدد نیاز به دارندگان مدرک دکترای تخصصی (PhD) پزشکی مولکولی در حد قابل توجهی است که در حال حاضر نیاز با استفاده از پزشکان عمومی تاحدودی مرتفع می شود، تربیت نیروی انسانی در سطح دکترای تخصصی (PhD) به ارتقای کمی و کیفی تحقیقات خواهید انجامید.

ارزش های حاکم به رشته (Values):
خلاقیت و نوآوری، کسب توان نقدی و بررسی آموخته ها و یافته ها، طراحای تحقیقاتی که منجر به رفع مشکلات موجود بهداشتی درمانی در حیطه علم پزشکی مولکولی است، در زمره ارزش های حاکم بر این رشته هستند. در این راستا دانش آموختگان بر عدالت اجتماعی و برابری انسانها، حفظ حقوق بیماران صرفنظر از سن، جنس، رنگ، نژاد، فرهنگ و مذهب تاکید دارند و هرگونه فعالیت آنها با عنایت به کرامت انسان ها خواهد بود.
۵) چشم انداز رشته (Vision):
باتوجه به کثرت مراکز تحقیقاتی بالینی و توانایی آن ها در برگزاری دوره های آموزشی با کمک گروه های علوم پایه دانشکده های پزشکی مربوط به نظر می رسد که در فاصله کوتاهی پذیرش ۵ تا ۱۰ نفر در سال برای تربیت دکترای پزشکی مولکولی امکان پذیر باشد.لذا با توجه به شرحی که در بند ۳ (رسالت رشته )آورده شد، نیازهای مراکز تحقیقاتی در ۱۰ سال آینده به طور نسبی و در ۲۰ سال آینده به طور نسبتا کامل مرتفع خواهد شد. بدیهی است در صورت احداث مراکز تحقیقاتی جدید و با تمایل بخش های فعال بالینی در به کارگیری دکترای این رشته، نیاز به افزایش تعداد پذیرش دانشجو در سال خواهد بود. با توجه به چند جنبه گرایی رشته، فارغ التحصیلان این رشته می توانند علاوه بر اشتغال در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دولتی در مراکز دیگر نیز جذب شوند که بعضی از آنها عبارتند از : الف) مراکز خصوصی (غیر انتفاعی ) با توجه به گسترش این مراکز، ب) صنایع و تحقیقات پایه، تکنولوژی پزشکی، کنترل کیفیت بازار در امور پزشکی، انتشارات، ج) آزمایشگاه های خصوصی تشخیص مولکولی، کارخانجات بیوتکنولوژی.

اهداف کلی (Aims):
هدف اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص کارآمد و صاحب نظر در امور آموزشی و پژوهشی رشته پزشکی مولکولی مطابق با نیازهای زمان و جامعه است.
در این مورد دانش آموختگان باید:
الف) توان آموزشی و پژوهشی را در مورد پزشکی مولکولی داشته باشند.
ب) به روش های پیشرفته تحقیقات در پزشکی مولکولی مسلط و توان انتقال، توسعه و نیز خلاقیت در ابداع آنها را داشته باشند.
ج) توانایی راهنمایی پایان نامه های تخصصی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (PhD) زمینه های رشته مربوط را دارا باشند.
د) توان نقد و بررسی آموخته و یافته ها را داشته باشد.
ه) مسلط به جدیدترین فنون و روش های آموزشی و پژوهشی پایه در پزشکی مولکولی باشند.
۷) نقش دانش اموختگان در نظام بهداشتی (Role Definition):
۱- آموزشی
۲- پژوهشی
۳- خدماتی

 و ظایف حرفه ای دانش آموختگان (Task Analysis):
و ظایف حرفه ای دانش آموختگان رشته پزشکی مولکولی عبارتند از :
۱- وظایف آموزشی:
آموزش علم پزشکی مولکولی به دانشجویان ذینفع در مقاطع مختلف جمع آوری و تهیه در سنامه آموزشی برای مقاطع تحصیلی مختلف تدوین درسنامه ها برای دروس پزشکی مولکولی ایجاد ارتباط بین آموزش پزشکی مولکولی بیمار تعیین اولویت های بومی در زمینه آموزش پزشکی مولکولی پیشنهاد اجرایی روش های آموزش پزشکی مولکولی توانایی برقراری با مراکز آموزشی به رشته در داخل و خارج کشور.
۲- وظایف پژوهشی:
– راهبری تیم تحقیقاتی
– رایه و نقد فرضیه های تحقیقاتی در پزشکی مولکولی
– ارایه و انجام پروژه های تحقیقاتی در زمینه ژنتیک مولکولی و تجزیه و تحلیل نتایج پژوهشی
– ارایه مقاله ها و یافته های تحقیقاتی در کنگره های داخلی و خارجی
– نوشتن و نقد مقاله های پژوهشی
– ابداع روش های آزمایشگاهی و تشخیص در پزشکی مولکولی
۳-  وظایف خدماتی:
– ارایه خدمت در گروه های آموزشی مربوط با رشته
– ارایه خدمت در آزمایشگاه های مختلف تشخیص در رشته مربوط
– توانایی اداره پروژه های تحقیقاتی در موسسات خصوصی
– ارایه خدمت در آزمایشگاه های تحقیقاتی صنایع (داروسازی، بیوتکنولوژی و………..)

استراتژی کلی برنامه:
مدرسان رشته باید اصل ایجاد خلاقیت و نوآوری را در دانش آموختگان مد نظر داشته باشد دانشجو محوری اساس عمده تدریس این رشته خواهد بود و دانش اموختگان باید به معنای حقیقی جوینده علم، جستجو کننده پرسش ها و مشکلات، ابداع کننده رو شهای نوین و مجریان توانای طرح های تحقیقاتی باشند. بحث های کارگاهی و یادگیری مبتنی بر حل مساله به جای دروس نظری صرف در نظر گرفته می شود و دستیابی به گستره علم و اگاهی که لازمه کسب اطلاعات کافی در این رشته است، به عهده دانشجو گذاشته خواهد شد که با دستیابی به منابع علمی برای تقویت آن بکوشد.

اطلاعات کلی درباره گروه:
محل استقرار: دانشکده پزشکی، طبقه دوم، سالن سمت راست
تلفن: 08733668253
مدیر گروه: آقای دکتر محمد باقر خادم عرفان
تعداد کل اعضاء هیأت علمی: 4 نفر اصلی، 8 نفر عضو وابسته
تعداد کارشناسان: 1 نفر
تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی: 26 نفر
فضای آموزشی گروه (کلاسهای درس و آزمایشگاهها): 
تعداد کلاس درس: 9 باب کلاس درسی           
سالن کنفرانس: سالن کنفرانس رستم پور، سالن کنفرانس ابن سینا، سالن جلسات گروه با ظرفیت 30 نفر      
کتابخانه مرکزی: دارد                     
امکانات اموزشی : کلاسها مجهز به ویدیو پروژکتور می­باشند. آزمایشگاه  تحقیقاتی مجهز، حیوانخانه

 اعضای هیئت علمی  گروه
نام و نام خانوادگی تخصص PhD عضو اصلی گروه عضو وابسته گروه مرتبه علمی
دکتر محمد باقر خادم عرفان انگل شناسی مدیر گروه استادیار
دکتر عباس احمدی پزشکی مولکولی معاون آموزشی گروه استادیار
دکتر شیرکو ناصری پزشکی مولکولی معاون پژوهشی گروه استادیار
دکتر واحده حسینی بیوتکنولوژی پزشکی * استادیار
دکتر فردین فتحی آناتومی * استاد
دکتر بهرام نیکخو پاتولوژیست * دانشیار
دکتر علی جلیلی ایمنولوژی * دانشیار
دکتر اسماعیل ایزدپناه فیزیولوژی * دانشیار
دکتر کامبیز حسن زاده فارماکولوژی * دانشیار
دکتر محمد جعفر رضائی جنین شناس * دانشیار
دکتر آرش پولادی ژنتیک پزشکی * استادیار
دکتر محمد عبدی بیوشیمی * دانشیار

دانشجویان گروه پزشکی مولکولی:

نام و نام خانوادگی شماره دانشجویی سال ورود وضعیت تحصیلی
عباس احمدی 88270001 1388 فارغ التحصیل
ندا یاهو 88270002 1388 فارغ التحصیل
کورش اشرفی دهکردی 89270002 1389 فارغ التحصیل
نادیا شافعی 90270001 1390 فارغ التحصیل
منیژه نریمانی 90270002 1390 فارغ التحصیل
لادن جلالی 90270003 1390 فارغ التحصیل
سید عبدالله سامانی 91270001 1391 فارغ التحصیل
حنیفه شریعتی فر 91270002 1391 فارغ التحصیل
مریم کریمی 91270003 1391 فارغ التحصیل
لیلا فرهادی 92270001 1392 فارغ التحصیل
محمد نظیر منبری 92270002 1392 فارغ التحصیل
شیرکو ناصری 92270003 1392 فارغ التحصیل
شیما رحمتی 93270001 1393 فارغ التحصیل
آلینا عبداللهی 93270002 1393 دانشجو
حمید بهرامی 95170001 1395 دانشجو
آرمان رحیمی 95170002 1395 دانشجو
ندا پروینی 95170003 1395 دانشجو
اسرین رشیدی 96170001 1396 دانشجو
عرفان شریفی 96170002 1396 دانشجو
زهرا رستمی فر 96170003 1396 دانشجو
پونه پورفرزام 97170001 1397 دانشجو
سونیا نجف پور 97170002 1397 دانشجو
لیلا رضائی یونکی 99270001 1399 دانشجو
صادق شمسی نیا 99270002 1399 دانشجو
امین محمدی 99270003 1399 دانشجو
سعدی طالب عولکریم 99270004 1399 دانشجو
برنامه ارائه دروس نیمسال دوره دکترا تخصصی رشته ی پزشکی مولکولی  در دانشکده دانشگاه علوم پزشکی کردستان

ترم اول

کد درس

نام درس

تعداد واحد

70108

ژنتیک مولکولی پزشکی

2

70109

فیزیولوژی میکانیسم پیامهای داخل سلولی و آپاپتوریس و ////

2

70110

مهندسی ژنتیک و بیو تکنولوژی مولکولی

3

70111

سیستم ایمنی و بیماریهای OUT IMMUNC

2



ترم دوم

کد درس

نام درس

تعداد واحد

20100

آمار زیستی

2

20101

بیوشیمی پزشکی

2

20102

کار با حیوانات آزمایشگاهی

1

20103

ایمنولوژی عمومی

2

20104

ژنتیک پزشکی

2

20105

فیزیوپاتولوژی 1 ( جبرانی )

1

20106

فیزیوپاتولوژی 2

1

20107

فیزیوپاتولوژی 3.

1


ترم سوم

کد درس

نام درس

تعداد واحد

70101

بیوشیمی پروتئین ها و فاکتورهای رشد و سیتوکلین ها

2

70112

بیواتفرماتیک

1

70113

اپیدمیولوژی مولکولی

2

70114

اصول ژن درمانی

2

70115

جنبه های اخلاق پزشکی مولکولی 

1

70116

اساس مولکولی بیماریها

2

70117

روشهای مولکولی تشخیص بیماریها

2


ترم چهارم

کد درس

نام درس

تعداد واحد

70119

پایان نامه

20



آزمایشگاهها و تجهیزات آموزشی و پژوهشی

آزمایشگاهها:
امکانات پژوهشی:
اتاق کشت سلول های جانوری مجهز به دو عدد هود لامینار مخصوص کشت، انکوباتور CO2، دستگاه سانتریفیوژ، یخچال و فریزر، فریزر منفی 80، دستگاه تولید آب مقطر، میکروسکوپ اینورت نوری، میکروسکوپ اینورت فلورسنت، شیکر و ورتکس، تانک ازت
آزمایشگاه مولکولی مجهز به دستگاه Real time PCR ، دستگاه PCR گرادیان، دستگاه HPLC، وسترن بلات، اسپکتروفتومتر، دستگاه خوانش الایزا، ژل داک، دستگاه الکتروفورز
آزمایشگاه موش ترانس ژن
بخش مربوط به عصاره گیری از گیاهان دارویی
 
امکانات و تجهیزات گروه:
امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی خود را شرح دهید:
اتاق کشت سلول های جانوری
آزمایشگاه مولکولی
آزمایشگاه موش ترانس ژن
بخش مربوط به عصاره گیری از گیاهان دارویی
دستگاه HPLC مجهز به دتکتورهای UV و فلورسنت
یک عدد فلوسیتومتری سه رنگ و دارای سیستم سورتر    
دو عدد فور 
دو عدد هود لامینار هود لامینار مجهز به فیلتر 2/. میکرومتر مخصوص کشت
سه عدد انکوباتور CO2
سینرژی سه کاره مارک BioTek
یک عدد انکوباتور شیکر دار و یخچالدار
دو عدد اتوکلاو
یک عدد میکروفر
یک عدد آب خالص ساز
دو عدد دستگاه سانتریفیوژ یخچالدار مجهز به روتورها و آداپتورهای مختلف
 سه عدد یخچال و فریزر منفی 20 درجه
فریزر منفی 80 درجه
دو عدد دستگاه تولید آب مقطر
یک عدد میکروسکوپ اینورت نوری
یک عدد میکروسکوپ اینورت فلورسنت
یک عدد  شیکر
 دو عدد ورتکس
سه عدد تانک نیتروژن 35  و  47 لیتری
 یک دستگاه Real time PCR
یک دستگاه PCR گرادیان
دستگاه الکتروفورز عمودی جهت ران کردن پروتئین
دستگاه Semi Dry جهت بلاتینگ
دستگاه ثبوت و ظهور فیلم رادیو لوژی برای تکنیک بلاتینگ
دستگاه پیکودراپ
Multiporator جهت انتقال ژن به داخل سلول و باکتری
دستگاه ژل داکیومنتیشن جهت عکسبرداری از ژل الکتروفورز
اسپکتروفوتومتر دابل بیم
دستگاه الکتروفورز افقی جهت ران کردن محصول PCR بر روی ژل   
بن ماری       
 دستگاه یخ ساز
هات پلیت
دو عدد ورتکس
دو عدد ترازو با دقت 1000/.گرم
 دو عدد دستگاه PH متر
 یک عدد پمپ خلاء  
کرایوکات
دستگاه الکتروپوریشن Eppendorf
Air-Shower
میکروگریندر  مارک narishige
Microforge
میکروپیپت پولر
استریومیکروسکوپ
Hot Surface
دستگاه خشک کن گیاهان دارویی
دستگاه آسیاب آزمایشگاهی
عصاره گیر Soxhlet
روتاری Rotary evaporator
تماس با گروه:

دکتر محمد باقر خادم عرفان

دکتری تخصصی انگل شناسی

مدیر گروه

khademerfan@gmail.com

دکتر عباس احمدی

دکتری تخصصی پزشکی مولکولی

معاون آموزشی

Abbasahmady1@gmail.com

دکتر واحده حسینی

دکتری تخصصی بیوتکنولوژی پزشکی

عضو هیئت علمی تمام وقت گروه

vahedehh@gmail.com

دکتر شیرکو ناصری

دکتری تخصصی پزشکی مولکولی

معاون پژوهشی گروه

Sherko.nasseri@muk.ac.ir

پروین خلیلی

ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل

منشی گروه

Prvnkhll@gmail.com

تقویم آموزشی سال تحصیلی 1401-1400

نیمسال اول 1401-1400 (17 هفته)
·       زمان ثبت نام و انتخاب واحد: از سه شنبه 1400/06/09لغایت یک شنبه 1400/06/14
·       شروع کلاسها: از شنبه 1400/06/20
·       زمان حذف و اضافه برای دو درس نظری : از شنبه 1400/7/3 لغایت سه شنبه 1400/07/06
·       زمان حذف اضطراری برای یک درس نظری یا عملی: از شنبه 1400/9/20 لغایت سه شنبه 1400/09/26
·       پایان کلاسها: چهارشنبه 1400/10/15
·       زمان برگزاری امتحانات: از شنبه 1400/10/18 لغایت چهارشنبه 1400/10/29
·       بازه زمانی ثبت موقت و نهایی نمرات : از دوشنبه 1400/10/20لغایت چهارشنبه 1400/11/20
 
نیمسال دوم 1401-1400(17 هفته)
·       زمان ثبت نام و انتخاب واحد: از شنبه 1400/11/02 لغایت سه شنبه 1400/11/05
·       شروع کلاسها: از شنبه 1400/11/09
·       زمان حذف و اضافه برای دو درس نظری : از شنبه 1400/11/23 لغایت چهارشنبه 1400/11/27
·       زمان حذف اضطراری برای یک درس نظری یا عملی: از یکشنبه 01/03/1401 لغایت چهارشنبه 04/03/1401
·       پایان کلاسها: چهارشنبه 1401/03/25
·       زمان برگزاری امتحانات: از شنبه  1401/03/28 لغایت چهارشنبه 1401/04/08
·       بازه زمانی ثبت موقت و نهایی نمرات : از دوشنبه 1401/03/30 لغایت پنجشنبه 1401/04/30

تبصره: براساس شرایط ، دانشکده ها می توانند یک هفته دیرتر امتحانات را به پایان برسانند.


دسترسی سریع


برای نوشتن اینجا را کلیک کنید...
برای نوشتن اینجا را کلیک کنید...
سامانه های دانشگاه