رسالت (Mission)
آموزشی
گروه فیزیولوژی-فارماکولوژی دانشکده پزشکی بر آن است تا بر اساس استانداردهای پایه دوره پزشکی عمومی درکلیه ابعاد برنامه آموزشی دوره پزشکی، ذکر به موقع نکات بالینی در حین اموزش بخش های مختلف فیزیولوژی-فارماکولوژی و نیز استفاده از شیوه های نوین و کارآمد آموزشی و پژوهشی، زمینه را برای گذر دانشجویان به مرحله پیش بالین آماده نموده و در تربیت پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان حرفه ای و توانمند اهتمام لازم را بعمل آورد. در آموزش دانشجویان پزشکی، سعی بر این خواهد بود که شیوه اموزش به گونه ای باشد که دانشجویان بتوانند از دانش فیزیولوژی آموخته شده خود به عنوان ابزاری در شکلگیری هویت حرفهای در آینده استفاده نمایند.
در ارتباط با دانشجویان تحصیلات تکمیلی این گروه در نظر دارد، با انتقال اطلاعات به روز آموزشی- پژوهشی شرایطی را فراهم نماید که مهارت و توانمندی های لازم برای برای تحصیل در مقاطع دکترا و یا جذب در موسسات آموزشی و مراکز تحقیقاتی را داشته باشند.
ارتباط با مراکز صنعتی و درمانی جهت انجام پروژه های کاربردی، بازنگری مداوم فعالیت های آموزشی و پژوهشی جهت به روزرسانی و افزایش کیفیت آموزش و پژوهش، افزایش کیفیت و کمیت آموزش و پژوهش با جذب هئیت علمی و کارشناسان زبده مطابق با نیازهای گروه، پیگیری اخذ مجوز برای ایجاد دوره دکترا تخصصی پژوهش یا آموزش محور، ارتقاء تجهیزات و فضاهای آزمایشگاه های عمومی و تخصصی مبتنی با استانداردهای روز و نیازهای جامعه، تلاش در جهت راه اندازی مرکز تحقیقاتی مرتبط با فعالیت های پژوهشی گروه از اهداف گروه است.
روش های رسیدن به اهداف آموزشی گروه
- کاربردی نمودن مطالب مورد تدریس و تاکید بر آموزش های عملی
- ترغیب روحیه دانش طلبی، انضباط آموزشی، آموزش مشارکتی
- تشویق اساتید به شرکت در کارگاه های مختلف آموزشی
- ارتقاء امکانات آموزشی گروه و استفاده از فناوری ها و شیوه های جدید آموزشی
- استفاده از رویکردهای یادگیری مبتنی بر مشکل و مبتنی بر شواهد در امر آموزش
- جذب نیروهای آموزشی کارآمد
پژوهشی
- رتقای امکانات و فضای آموزشی-پژوهشی
- جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانمندتر
- ایجاد منابع مالی فرا دانشگاهی
- همکاری با سایر گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج دانشگاه در سطح استان، منطقه ای و کشوری
- برگزاری کارگاه های توانمندسازی اساتید و دانشجویان و تشویق اساتید و دانشجویان به شرکت در آن
- آموزش نظری و عملی روش های تحقیق در حیطه های مختلف فیزیولوژی- فارماکولوژی
- برگزاری کارگاه های مرتبط با زمینه های تخصصی اساتید
- تعیین اولویت های پژوهشی بنیادی و کاربردی در زمینه های مختلف فیزیولوژی-فارماکولوژی بر اساس نیازهای به روز جامعه بخصوص نظام سلامت و بر اساس اولویت های استانی، منطقه ای و کشوری
- مستندسازی فعالیت های پژوهشی گروه
- ارتقاء و به روز رسانی کیفیت پژوهش در گروه
- جذب نیروهای پژوهشی کارآمد
- پژوهش در زمینه گیاهان دارویی رایج در طب سنتی در استان
چشم انداز (vision)
رشته های فیزیولوژی و فارماکولوژی با فراهم آوردن درک کامل عملکرد طبیعی بدن و مداخلات دارویی لازم از اهمیت اساسی در علوم پزشکی برخوردار بوده و برای حرفه هایی که در شغل آینده خود، مستقیم یا غیر مستقیم با سلامت انسان در ارتباط هستند، ضروری است. درمان موثرتر وضعیت های غیر طبیعی یا بیماری تنها با درک عمیق عملکرد طبیعی بدن و مداخلات دارویی ممکن است. داشتن دانش عمیق از علم فیزیولوژی برای دانش آموختگان علوم پزشکی ضروری است زیرا این علوم اساس استدلال، تصمیم گیری و مداخلات بالینی را تشکیل می دهند. دانش فارماکولوژی با ادغام علوم از جایگاه قابل توجهی در آموزش علوم پزشکی برخوردار است. دانش علمی حاصل از مطالعات فیزیولوژی و فارماکولوژی، اساس بخش مهمی از مداخلات درمانی پزشکی است. گروه فیزیولوژی- فارماکولوژی با تلاش مستمر در جهت توسعه هدفمند دانش فیزیولوژی و فارماکولوژی با در نظر گرفتن سیاست های کلان بالادستی و استفاده از متدهای نوین آموزشی- پژوهشی در جهت ارتقا کمی و کیفی سطح آموزشی- پژوهشی گروه حداکثر تلاش خود را بعمل خواهد آورد.
برنامه گروه برای دست یابی به اهداف و رسالت های آموزشی و پژوهشی
تامین و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد از طریق جذب اعضای هیات علمی و کارشناسان، چارت تشکیلاتی مستقل برای گروه های فیزیولوژی و فارماکولوژی، ارتقای امکانات و فضای آموزشی-پژوهشی، استفاده از فناوری های جدید در آموزش و پژوهش، جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانمندتر، ایجاد منابع مالی فرا دانشگاهی، همکاری با سایر گروه های آموزشی و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج دانشگاه در سطح استان و فراتر از آن، برگزاری کارگاه های توانمندسازی اساتید و دانشجویان و تشویق اساتید و دانشجویان به شرکت در آن، آموزش نظری و عملی روش های تحقیق در حیطه های مختلف فیزیولوژی- فارماکولوژی، برگزاری کارگاه های مرتبط با زمینه های تخصصی اساتید، تعیین اولویت های پژوهشی بنیادی و کاربردی در زمینه های مختلف فیزیولوژی-فارماکولوژی در گروه و بر اساس نیازهای به روز جامعه بخصوص نظام سلامت و با توجه به اولویت های استانی، منطقه ای و کشوری، مستندسازی فعالیت های پژوهشی گروه، ارتقاء و به روز رسانی کیفیت پژوهش در گروه، و فراهم کردن بستر لازم جهت جذب منابع مالی داخلی و خارجی از جمله برنامه گروه برای رسیدن به اهداف و رسالت های مورد نظر است.
توانمندی ها
- داشتن اعضاء هیات علمی متخصص با گرایش های آموزشی-پژوهشی متنوع
- برخورداری از زمینه های پژوهشی گسترده و افراد با توان در القائ مدل های مختلف حیوانی بیماری ها از دیابت، الزایمر، پارکینسون، هانتینگتون، کبد چرب، کولیت زخمی، رفتاری، هیپوکسی،.. جهت انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه های مختلف
- دارا بودن مقاطع تحصیلات تکمیلی تخصصی
- تعامل و همکاری بالای درون گروهی و برون گروهی
- مشارکت اعضای هیات علمی گروه در جلسات مربوط به تدوین و بازنگری رسالت و اهداف گروه
- وضعیت مناسب رتبه بندی دانشگاه
- همجواری با کشور عراق به منظور تبادل دانشجو و اساتید
- همکاری در انجام طرح های پژوهشی مشترک با سایر گروه های آموزشی-پژوهشی و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استانی و فرا استانی
- وجود جلسات پیوسته در گروه در جهت نقد و بررسی طرح ها و مقالات پژوهشی
- انتشار یافته های پژوهشی در مجلات معتبر و ارایه ی آن ها در مجامع علمی داخلی و بین المللی
فرصت ها (opportunities)
وجود مراکز تحقیقاتی متعدد در دانشگاه
حمایت مسئولین دانشکده و دانشگاه از اهداف آموزشی و پژوهشی گروه
همسویی اهداف آموزشی- پژوهشی گروه با برنامه های کلان توسعه آموزش و پژوهش دانشگاه و وزارت متبوع
تهدیدها ( (weaknesses
- ناکافی بودن تعداد اعضای هیات علمی و سهمیه ناکافی جهت گروه در فراخوان های جذب هیات علمی دانشگاه
- محدودیت منابع مالی (نبود اعتبارات اختصاصی گروه جهت خرید تجهیزات آموزشی- پژوهشی و ناکارا بودن دانشگاه در برآورده کردن نیازهای گروه)
- محدویت بودجه پژوهشی دانشگاه و گروه و نیز نوسانات قیمت تجهیزات و مواد مورد نیاز آموزش و پژوهش
- عدم تناسب امکانات آموزشی-پژوهشی موجود با توانمندیهای اعضای هیات علمی و در مواردی فرسوده بودن تجهیزات
- نبودن اعتبارات و گرانت های مستقل آموزشی- پژوهشی اختصاصی گروه
- کمبود کارشناس آموزشی- پژوهشی در گروه
- استقلال محدود گروه در تصمیم گیری های مرتبط
- محروم بودن استان و تعامل محدود با مراکز صنعتی و دانش بنیان
- محدودیت فضای فیزیکی
ارزش ها
- بهبود مستمر کیفیت و کمیت فعالیت های آموزشی و پژوهشی اساتید و دانشجویان
- حفظ کرامت دانشجویان و رعایت اصول و ارزش های اخلاق حرفه ای در حیطه های های آموزشی و پژوهشی
- توجه به اسناد بالا دستی و لحاظ سیاست های کلان کشوری در امر آموزش و پژوهش
- ﻣﺸﺎرﻛﺖ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در امر آموزش
- دانش محوری و ایجاد فضای خلاق و نوآوری در زمینه های آموزش و پژوهش
- به روز نگه داشتن اطلاعات علمی-پژوهشی اساتید
- پرورش عادات شناختی خلاق، تفکر انتقادی در دانشجویان