سند رسالت و اهداف برنامه پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان


1- رسالت دوره

ما قصد داریم با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و برقراری اصول عدالت آموزشی، با انجام پژوهش‌های خلاقانه و کاربردی و رعایت ارزش‌ها در راستای پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه و همگام با تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور در حوزه سلامت و استانداردهای ملی دوره دکترای پزشکی عمومی، با آموزش و تربیت نیروهای پزشکی کارآمد، باانگیزه و متعهد در جهت ارتقای سلامت جامعه از طریق ارائه خدمات پزشکی جامع، کارا، اثربخش و باکیفیت گام برداریم.

2- ارزشهای حاکم بر دوره

1- ارزش‌های متعالی دین مبین اسلام درزمینه کسب رضایت الهی، حفظ کرامت انسان، شرافت خدمت به انسان‌ها و ضرورت حفظ حیات و احیاء نفوس

2- تحقق و تضمین منشور علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری

3- التزام به اخلاق پزشکی و حرفه‌ای گری شامل مراقبت بیمار محور، درستکاری و پاسخ گوئی و نظارت بر توزیع عادلانه و اخلاقی سلامت

4- تقویت رفتارهای اجتماعی و حرفه‌ای در فراگیران و تأکید بر رعایت کرامت انسانی در رفتار با بیماران و همکاران

5- احترام و مراعات حقوق انسانی در ارائه خدمات با ایجاد اعتماد و احترام متقابل

6- ارتقای مستمر کیفیت در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی

7- اشاعه مهارت‌هایی مانند یادگیری مادام‌العمر، یادگیری خودمحور و تأکید بر آن‌ها برای حفظ و ارتقاء توانمندی‌های فردی اساتید و دانش‌آموختگان

8- مسئولیت‌پذیری و تعهد در برابر وظایف اصلی محول شده

9- نوآوری و خلاقیت برای ارتقاء فردی و سیستمی

10- رویکرد تیمی و چند رشته‌ای در حوزه‌های آموزش، پژوهش و ارائه خدمت

11- مراقبت در حفظ و به‌کارگیری مناسب منابع دانشگاه و حساسیت در برابر اتلاف آن

12- تاکید بر رعایت اصول عدالت آموزشی و برخورد عادلانه بین دانشجویان و اساتید بدون توجه به جنس، ملیت ، قومیت، نژاد ، دین ، مذهب ، وضعیت اجتماعی اقتصادی و توانمندی های جسمی بر اساس حداقل های قابل قبول مطابق با مصوبات و آیین نامه های موجود

13- تأکید بر جایگاه ارزشمند پزشک عمومی در نظام سلامت

3- اهداف کلان برنامه

الف) حوزه آموزش:

G1- طراحی برنامه‌های توانمندسازی در دانشکده پزشکی در راستای پاسخ گوئی به نیازهای جامعه

G2- بازنگری کوریکولوم های آموزش در راستای پاسخ گوئی به نیازهای واقعی جامعه

G3- آموزش پزشکی با رویکردهای جامع‌نگری و جامعه نگری

G4- ارتقای دانش و نگرش دانشجویان پزشکی عمومی در خصوص به‌کارگیری اصول درمان مبتنی بر شواهد، کارا و اثربخش در دوره آموزش پزشکی عمومی

G5- ارتقای یادگیری دانشجویان در خصوص مفاهیم مراقبت‌های اولیه، مراقبت‌های مدیریت‌شده و رعایت نظام ارجاع در دوره آموزش پزشکی عمومی

G6- تقویت و توسعه حاکمیت آموزشی در کلیه گروه‌ها و ایجاد یک محیط آموزشی استاندارد که ضمن توجه به سرمایه‌های انسانی و اندیشه‌های پویا و خلاق بتواند با تکیه ‌بر اصول و فن‌آوری‌های نوین در ارائه دانش روز، محیطی را برای فراگیران فراهم نماید تا آنان قادر به فراگیری دانش به‌طور مستمر در تمام عمر خود باشند.

G7- ارتقای دانش دانشجویان پزشکی عمومی در مورد بیماری‌های شایع واگیر و غیر واگیر در سطح ملی و منطقه‌ای و بین المللی

G8- ارتقای دانش دانشجویان پزشکی عمومی در مورد عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت

G9- بهبود دانش پزشکان در مورداستفاده مناسب از گایدلاین های عملی طبابت و تکنیک های نقد خلاقانه متون پزشکی در دوره آموزش پزشکی عمومی

G10- توجه ویژه به کیفیت آموزش پزشکی عمومی مبتنی بر روشهایی مانند پزشکی مبتنی بر شواهد، استدلال بالینی، تحلیل آزمون و آموزش مفاهیم حقوقی درمان

G11- به‌کارگیری استراتژی‌های نوین آموزشی و تأکید بر یادگیری مشارکتی و درگیر نمودن دانشجویان در فرایند یادگیری

G12- برنامه محور و هدفمند کردن گروه‌های آموزشی با ترویج فرهنگ برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی

G13- ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد تیم های چند رشته‌ای و راه‌اندازی رشته‌های بین‌رشته‌ای

G14- تاکید بر یادگیری مادام العمر در آموزش از طریق ارائه مسئولیت به فراگیران در طول تحصیل، استفاده از راهبردهای مبتنی بر حل مساله و استفاده از پلتفرم های آموزش مجازی به منظور تربیت یادگیرندگان خود راهبر

G15- طراحی نظام پایش و ارزشیابی مداوم کوریکولوم آموزش و اصلاح آن در راستای پاسخ گوئی به نیازهای واقعی جامعه به‌منظور حفظ پویایی آن

G16- ارتقای دانش دانشجویان پزشکی عمومی در مورد معضلات منطقه ای و جهانی از قبیل بیوتروریسم، اعتیاد، گرم شدن کره زمین، کمبود منابع آب، خشکسالی و بلایای طبیعی

G17- پرورش پزشکانی با احاطه کامل بر به کار بردن اصول پیشگیری، غربالگری، تشخیص، درمان و بازتوانی بیماران دچار بیماری‌های شایع در جامعه

G18- شناساندن شبکه بهداشت و درمان و نظام مراقبت بیماری‌ها به دانشجویان پزشکی عمومی

G19- آموزش استانداردهای اخلاقی برای تقویت حرفه‌ای گرایی

G20- تأکید بر پیشگیری و آموزش رعایت نکات بهداشتی به جامعه توسط پزشکان عمومی در دوره آموزشی پزشکی عمومی

G21- ترویج و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های آموزش و پژوهش

G22- تعریف و ارتقای شاخص های عدالت آموزشی در دانشکده پزشکی

G23- بازنگری محتوای آموزشی به صورت منظم و تغییر آن بر اساس پیشرفت علوم مختلف و نیاز جامعه

G24- راه اندازی و تقویت نظام آموزشی از راه دور و آموزش الکترونیکی در دانشکده پزشکی و گسترش خدمات از راه دور مانند تله مدیسین

G25- ارتقای کیفیت اعضای هیئت علمی از طریق  انتخاب مناسب و فراهم آوردن امکان پیشرفت علمی آنان در فضای آموزشی مناسب و همچنین توزیع عادلانه اعضای هیئت علمی در محیط های آموزشی متفاوت

G26- افزایش استعدادیابی در میان دانشجویان پزشکی عمومی و ایجاد فضای آموزشی باز ، آزاد و انسانی برای شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای شناسایی شده

G27- پرهیز از سیاسی کردن مدیریت ها و نهادینه کردن ثبات مدیریت آموزشی در دانشکده پزشکی

G28- توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی جهت توزیع عادلانه دانشجویان و پیشگیری از تراکم آنان در بخش های بالینی

G29- تقویت مشارکت دانشجویان در برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی فرایندها و برنامه های آموزشی از طریق حضور فعال نمایندگان دانشجویان در جلسات و کمیته های برنامه ریزی آموزشی

G30- ایجاد و تقویت تسهیلات و فرصتهای ویژه رفاهی و آموزشی جهت گروههای دانشجویی خاص مانند نخبگان و استعدادهای درخشان، دانشجویان با وضع تحصیلی نامناسب، دانشجویان با نیازهای ویژه جسمی و روانی و دانشجویان با شرایط اقتصادی و رفاهی نامطلوب 

ب) حوزه پژوهش:

G31- ترویج و گسترش پژوهش‌های هدفمند وکاربردی با هدف خلق ثروت مانند ایجاد شرکت های دانش بنیان و جذب گرنت های پژوهشی و همچنین به منظور رفع نیازهای سلامت جامعه

G32- افزایش پژوهش‌های خلاقانه به‌عنوان یکی از وظایف اصلی پزشکان و فراهم نمودن حمایت‌های لازم جهت درگیر نمودن دانشجویان در فعالیت‌های پژوهشی

G33- تقویت انتشار و ارائه یافته‌های مهم پژوهشی دانشجویان پزشکی در نشریات و اجلاس‌های معتبر علمی

G34- تقویت ارتباط بین یافته‌های پژوهش و صنعت به‌منظور به‌کارگیری یافته‌های پژوهشی در تولید محصولات

G35- به‌کارگیری یافته‌های پژوهشی در ارتقا و بهبود عملکرد نظام سلامت در حوزه آموزش و اجرا

G36- ارتقاء پژوهش‌های بالینی درزمینه اثربخشی بالینی، پیامدهای پزشکی و تحلیل هزینه منفعت خدمات ارائه‌شده

G37- ارتقاء پژوهش‌های پزشکی درزمینه مشکلات منطقه ای و معضلات جهانی سلامت

G38- افزایش حمایت مالی از پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای

G39- همکاری و مشارکت با دانشگاههای خارج از کشور جهت انجام پژوه های تحقیقاتی مشترک

ج) حوزه ارائه خدمات:

G40- طراحی نظام شناسایی و ارزیابی نیازهای واقعی جامعه در حوزه‌ی سلامت کشور

G41- آموزش سبک زندگی سالم به گروه‌های مختلف جامعه با استفاده از روشهایی مانند تهیه و توزیع پمفلت، کتاب، بیلبورد و مشارکت در برنامه های تلویزیونی و رادیویی مرتبط با سلامت

G42- ارتقاء سطح سلامت جامعه، افزایش کیفیت زندگی، استقرار حاکمیت بالینی، ارائه خدمات پزشکی و سلامت در بالاترین سطح

G43- طراحی نظام انگیزشی مناسب برای سیاست‌گذاران، اساتید، دانشجویان و ارائه‌کنندگان خدمات به‌منظور تحقق هر چه‌بهتر پاسخ گوئی به نیازهای جامعه

G44- تشویق پزشکان آینده به مطالعه بیشتر و تحقیق درزمینه مشکلات بهداشتی منطقه و جهان

G45- تأکید بر بهبود مستمر خدمات پزشکی با رعایت کامل نظام ارجاع و پزشک خانواده

G46- حفظ و بهبود نظام شبکه بهداشت و درمان کشور جهت تضمین دسترسی بیماران به مراقبت‌های بهداشتی درمانی

4- نقش‌ها و توانمندی‌های دانش‌آموختگان پزشکی عمومی

·       مهارت‌های بالینی

·       مهارت‌های برقراری ارتباط

·       مراقبت بیمار (تشخیص، درمان و بازتوانی)

·       ارتقای سلامت و پیشگیری در نظام سلامت و نقش پزشک در آن

·       پیشرفت فردی و فراگیری مستمر

·       تعهد حرفه‌ای، اخلاق و حقوق پزشکی

·       مهارت‌های تصمیم‌گیری، استدلال و حل مسئله

·       مهارت همدلی و درک بیمار

·       تقویت روحیه مشارکت و کمک گرفتن از همکاران در مواقع موردنیاز

سامانه های دانشگاه