مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه؛ پیشرو در نوآوری و ارتقای کیفیت آموزش

1404/04/11
تعداد بازدید :189

مدیر توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تشریح فعالیت‌های گسترده مرکز توسعه آموزش پزشکی (EDC)، بر اهمیت تدریس مؤثر، یادگیری هدفمند، ارزشیابی دقیق، مشاوره تخصصی، بازنگری کوریکولوم، توانمندسازی اعضای هیئت علمی، حمایت از استعدادهای درخشان و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر محمدجعفر رضایی، مدیر توسعه آموزش پزشکی دانشگاه، با اشاره به سابقه فعالیت رسمی مرکز توسعه آموزش پزشکی (EDC) از سال ۱۳۸۰ در ایران، گفت: این مرکز با مأموریت تضمین ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی، در دانشگاه ما شامل چندین واحد تخصصی است که هر کدام در حوزه‌ای کلیدی فعالیت می‌کنند.

تدریس، یادگیری و مشاوره

وی افزود: تدریس (Teaching) یکی از ارکان اصلی آموزش پزشکی است که باید با روش‌های نوین و فعال همراه باشد تا یادگیری (Learning) عمیق و کاربردی برای دانشجویان فراهم شود. در این مسیر، مشاوره (Advising) به دانشجویان و اعضای هیئت علمی نقش مهمی در هدایت و بهبود فرآیند یادگیری ایفا می‌کند.

ارزشیابی و بازنگری کوریکولوم

دکتر رضایی درباره واحد ارزشیابی توضیح داد: این واحد با ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی از دیدگاه دانشجویان، مدیران گروه و همکاران، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و زمینه بازنگری مستمر در آموزش را فراهم می‌کند. بازنگری و اصلاح کوریکولوم‌های آموزشی نیز به صورت مستمر انجام می‌شود تا برنامه‌های درسی متناسب با نیازهای روز و تحولات علمی و فناوری به‌روز شوند.

توانمندسازی اعضای هیئت علمی

وی تصریح کرد: توانمندسازی اعضای هیئت علمی، چه افراد با سابقه و چه تازه‌استخدام، از اولویت‌های مرکز است. این فرآیند در دو بخش تخصصی و عمومی انجام می‌شود تا مهارت‌های آموزشی و پژوهشی اساتید به طور مستمر ارتقا یابد.

حمایت از استعدادهای درخشان

دکتر رضایی با اشاره به واحد استعدادهای درخشان گفت: شناسایی و حمایت همه‌جانبه از دانشجویان برتر، از جمله زمینه‌های موفقیت‌های علمی دانشگاه است. این حمایت‌ها شامل آموزش‌های تخصصی، مشاوره روانی، و فراهم کردن فرصت حضور در المپیادها و رقابت‌های علمی است. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که پرورش استعدادهای درخشان نیازمند برنامه‌های چندبعدی و مستمر است که ما نیز در دانشگاه دنبال می‌کنیم.

رهبری آموزشی و نقش فناوری‌های نوین

وی به اهمیت رهبری آموزشی اشاره کرد و گفت: واحد رهبری آموزشی در دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها به عنوان رابط مرکز توسعه آموزش پزشکی، برنامه‌ریزی‌ها را هماهنگ و مشکلات آموزشی را پیگیری می‌کند. همچنین، با ورود فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، آموزش پزشکی وارد مرحله‌ای جدید شده است. هوش مصنوعی امکان شخصی‌سازی آموزش، شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه و ارزیابی دقیق‌تر را فراهم می‌کند که این امر کیفیت یادگیری و توانمندی دانشجویان را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

چشم‌انداز و مستندسازی

دکتر رضایی در پایان بر ضرورت مستندسازی دقیق فعالیت‌ها و استفاده از داده‌ها برای بهبود مستمر تاکید کرد و گفت: با رویکردی جامع که تدریس، یادگیری، ارزشیابی، مشاوره، بازنگری کوریکولوم، توانمندسازی، حمایت از استعدادهای درخشان و فناوری‌های نوین را در بر می‌گیرد، دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مسیر تبدیل شدن به یکی از مراکز پیشرو آموزش پزشکی در سطح ملی و بین‌المللی قرار دارد.

سامانه های دانشگاه