دفتر توسعه آموزش پزشکی
Education Development Office
معرفی دفتر توسعه آموزش پزشکی
دفتر توسعه آموزش پزشکی یکی از واحدهای تحت نظارت معاونت آموزشی بیمارستان و نماینده مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه (EDC) محسوب شده و در زمینه «برنامهریزی» و «نظارت» آموزشی به منظور ارتقای کیفیت آموزش بالینی با واحد آموزش بیمارستان همکاری میکند. مسئول دفتر توسعه آموزش پزشکی بیمارستان یکی از اعضای هیئت علمی بیمارستان بوده که به پیشنهاد معاون آموزشی بیمارستان و ابلاغ رئیس بیمارستان به این سمت منصوب میگردد.خانم دکتر پریسا مدرسی استادیار گروه پاتولوژی مسئولیت دفتر توسعه آموزش پزشکی بیمارستان را برعهده دارند.
شرح وظایف
مسئول واحد توسعه آموزش بالینی بیمارستان براساس شرح وظایف، برنامه عملیاتی ارتقاء سالیانه کیفیت آموزش بالینی در بیمارستان را به شرح زیر تدوین و با هماهنگی واحد آموزش بیمارستان اجرا میکند:
1. مشارکت با مدیران گروههای آموزشی در تعیین عناوین پژوهشی گروههای آموزشی
2. بررسی مصوبات کمیتههای بیمارستانی جهت پیشنهاد برگزاری کارگاههای آموزشی
3. بررسی مصوبات کمیتههای بیمارستانی جهت استخراج عناوین پایاننامه و طرحهای تحقیقاتی منطبق با نیازهای بیمارستان
4. ارائه گزارش شش ماهه فعالیتهای دفتر توسعه به معاون آموزشی بیمارستان
5. شرکت در کمیته آموزش بیمارستان و ارائه گزارش
6. هماهنگی با مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در تدوین برنامهها، نظارت بر اجرا، و ارائه گزارش
7. مشاوره در زمینه اجرای طرحهای پژوهشی در حوزه آموزش
8. نظارت بر اجرای روشهای نوین آموزشی، آموزش مجازی و logbook
9. توسعه کیفی فرآیندهای یاددهی و یادگیری در عرصههای دانش، توانمندی بالینی، مهارتهای ارتباطی، و رفتار حرفهای
10. برنامهریزی برای برگزاری کارگاههای توانمندسازی اساتید براساس نیازهای موجود یا نیازسنجی از اعضای هیئت علمی
11. برنامهریزی جهت استفاده از تجربیات فراگیران در امر آموزش (اشتراکگذاری دانش)
12. نظارت بر نحوه برگزاری آزمونها (OSCE،Mini CEX،DOPS) و اعلام نتیجه تحلیل آزمون به اعضای هیئت علمی
13. جمعآوری طرح درس و طرح دوره هریک از اعضای هیئت علمی و ارائه به مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه جهت بررسی و اعلام نتیجه به اعضا.
14. همکاری با معاون آموزشی بیمارستان در ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی بیمارستان دانشکده براساس میزان مشارکت در توسعه کیفیت آموزش.
15. نظارت بر اجرای فعالیتهای آموزش بالینی نظیر ژورنال کلاب، گزارش صبحگاهی، راند، گراند راند.
16. برنامهریزی جهت استفاده از محتواهای آموزشی «اصول اخلاق پزشکی»، «رعایت ایمنی بیمار و پزشک»، «استدلال بالینی»، و «آموزش مبتنی بر شواهد» در آموزش مهارتهای بالینی.
17. بررسی مصوبات کمیتههای بیمارستانی برای تهیه موضوعات آموزشی استخراج شده از جلسات کمیتهها و اعلام نتیجه به معاون آموزشی.
18. نظارت بر مستندسازی و تکمیل پرونده بیماران از سوی اعضای هیئت علمی و فراگیران براساس استانداردهای موجود
19. نظارت بر تجهیز کتابخانه با مراجع جدید و مورد نیاز اساتید و فراگیران
لینکهای مفید
دفتر مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت
آئین نامه شرح وظایف مراکز و دفاتر مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی
براساس لاینبندی انجام شده در آموزش دانشکده پزشکی، دانشجویان کارآموز و کارورز در گروههای مشخص شده چند روز پیش از ابتدای هر ماه به آموزش بیمارستان معرفی میشوند. لیست دانشجویان بلافاصله در اختیار مدیران گروههای آموزشی قرار میگیرد تا برنامهریزی لازم جهت برگزاری بخش براساس سرفصل وزارتی انجام گیرد. روز اول ماه، روز نخست بخش محسوب میشود و دانشجویان مطابق برنامه تنظیمی از سوی مدیرگروه لازم است در کلیه برنامههای اعلام شده شامل مورنینگ، کلاس، راند، بخش، و اورژانس حضور یابند. همزمان با برگزاری آزمون پایان بخش، پرینت تایمکس دانشجویان در اختیار استاد مربوطه قرار میگیرد تا مدیرگروه نسبت به تأثیر آن در نمرات پایان بخش اقدام نماید.
در نخستین روز حضور در بخش به جای مورنینگ، برنامه توجیهی بدو ورود برگزار میشود. در این جلسه یکساعته که با حضور کلیه فراگیران پزشکی بیمارستان (اکسترن، اینترن، رزیدنت) برگزار میشود، معاون آموزشی بیمارستان، مسئول دفتر توسعه آموزش پزشکی، مسئول واحد آموزش، سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان، مسئول واحد مراقبتهای دارویی و مسئول ایمنی هریک براساس برنامه تنظیمی، کلیاتی را که دانشجویان در بدو ورود به بیمارستان باید بدانند خلاصهوار توضیح میدهند. چنانچه همه برنامهها در یک ساعت قابل اجرا نباشد، سعی خواهد شد در هفته اول بخش، و طی جلسه یا جلسات آتی، مطالب تشریح گردد. مربیان و رابطین ناظر بالینی دانشکده پرستاری مامایی جلسات بدو ورود مستقل داشته و با حضور معاون آموزشی دانشکده، مدیران گروههای آموزشی دانشکده پرستاری و مسئول آموزش بیمارستان برگزار میشود.
با توجه به این که معاونت آموزشی بیمارستان رابط و نماینده مستقیم دانشکدهها در بیمارستان محسوب شده و کلیه فعالیتهای آموزشی اساتید و فراگیران در همه مقاطع و رشتهها زیر نظر این معاونت هدایت و اجرا میشود، هر نوع مکاتبه آموزشی و دانشجویی در بیمارستان به این معاونت ارجاع داده شده و اساتید و فراگیران نیز لازم است مسائل آموزشی و رفاهی خود را صرفاً با معاونت آموزشی و در غیاب ایشان با مسئول واحد آموزش بیمارستان در میان بگذارند.
جدول زمانبندی ورود و خروج دانشجویان در بیمارستان بصورت زیر است:
** زمان ورود برای کلیه فراگیران در مقاطع و رشتههای مختلف: 7:30
** زمان خروج برای کلیه فراگیران در مقاطع و رشتههای مختلف از شنبه تا چهارشنبه: 13
** زمان خروج برای اینترنها و رزیدنتها در روزهای پنچشنبه: 12
** اکسترنهای پزشکی و فراگیران پرستاری و پیراپزشکی پنچشنبهها تعطیل هستند.
** اکسترنها در دوره کارآموزی مرخصی استحقاقی ندارند. در شرایط اضطراری خروج اکسترنها از بیمارستان در اوقات عادی فقط یک بار در طول دوره بخش با استفاده از مرخصی ساعتی (حداکثر 2 ساعت در پایان وقت) و با موافقت مدیرگروه/ اتند مقدور است.
** اینترنها و رزیدنتها درصورت تمایل به استفاده از مرخصی استحقاقی لازم است حداکثر 48 ساعت پیش از اعزام به مرخصی، فرم درخواست را از واحد آموزش بیمارستان دریافت و نسبت به تکمیل مندرجات آن اقدام نمایند. این فرم پس از تکمیل باید به دفتر آموزش بیمارستان مسترد گردد.
** دانشجویان اینترن به ازای هر ماه در یک بخش، با موافقت اتند و مدیرگروه دو روز مرخصی دارند. این مرخصیها درصورت استفاده نکردن، قابل ذخیره برای ماه یا بخشهای دیگر نیست.
** دستیاران میتوانند به ازای هرماه، دو روز و نیم، و در هرسال تحصیلی جمعاً یک ماه از مرخصی استحقاقی استفاده نمایند. درصورت عدم استفاده از مرخصی در طول سال تحصیلی، فقط 15 روز ذخیره و به سالهای بعد موکول میشود. دستیار مجاز است در سال آخر حداکثر از 45 روز مرخصی ذخیره علاوه بر مرخصی استحقاقی همان سال استفاده کند. ترتیب استفاده از مرخصی با نظر رئیس بخش و تأیید مدیرگروه مربوطه خواهد بود.
** هر دستیار میتواند در طول دوره، معادل مجموع مدت مرخصی استحقاقی خود با موافقت رئیس بخش و مدیرگروه آموزشی و دانشکده انقطاع تحصیل داشته باشد (مثلاً دستیار دورههای چهارساله که جمعاً 4 ماه مرخصی استحقاقی دارد، میتواند از 4 ماه مرخصی بدون کمک هزینه تحصیلی نیز استفاده کند). بدیهی است مدت مذکور به طول دوره دستیاری افزوده خواهد شد.
** استفاده از مرخصی استعلاجی برای دستیاران به میزان حداکثر یک ماه در طول دوره دستیاری براساس گواهی پزشک و تأیید پزشک معتمد و شورای پزشکی دانشگاه بلامانع است.
** درصورتی که غیبت دستیار به علت بیماری درطول دوره تحصیلی از یک ماه بیشتر باشد، برابر مدت مذکور به دوره دستیاری وی اضافه خواهد شد. در مدت بیماری بیش از سه ماه به دستیار کمک هزینه تحصیلی پرداخت نمیشود. درصورت بروز بیماری، دستیار موظف است مراتب را ظرف یک هفته به دانشگاه اطلاع دهد و ارائه گواهی استعلاجی برای شروع مجدد دوره الزامی است.
** درصورتی که مدت بیماری دستیار از 6 ماه تجاوز کند، تصمیم در مورد ادامه یا لغو دوره دستیاری پس از تأیید شورای پزشکی دانشکده، به عهده شورای آموزشی دانشگاه خواهد بود.
** دستیاران خانم میتوانند از 6 ماه مرخصی زایمان یرای یکبار در طول دوره دستیاری استفاده کنند.
** کمک هزینه تحصیلی فقط یکبار در طول دوره دستیاری برای استفادهکنندگان از مرخصی زایمان قابل پرداخت است.
1. روز پایانی هر بخش به برگزاری آزمون آن بخش اختصاص دارد. امتحانات پایان بخش با نظر مدیرگروه و طرح درس تنظیم شده از سوی واحد EDO، به صورتهای MCQ و OSCE وگاهی نیز MINI CEX برگزار میگردد. امتحانات معمولاً در سالن کنفرانس بیمارستان برگزار میشود. بلافاصله پس از برگزاری امتحان، اوراق امتحانی MCQ توسط واحد امتحانات بیمارستان تصحیح شده و نمره آن در اختیار مدیرگروه قرار میگیرد. مدیرگروه نمرات موقت دانشجویان را در سامانه ثبت نمرات «سما» وارد کرده و دانشجویان میتوانند در پروفایل خود تا سه روز نسبت به نمرات خود اعتراضشان را اعلام نمایند. نهایتاً وضعیت قبولی دانشجو پس از ثبت قطعی نمرات از سوی مدیرگروه مشخص خواهد شد.
2. اگر دانشجویی در امتحان غیبت نماید، به هیچ وجه از وی امتحان مجدد به عمل نخواهد آمد. همچنین درصورت حضور دانشجو درجلسه امتحانی امکان حذف آن درس وجود ندارد. چنانچه دانشجو به علل بیماری (مانند بستری بودن در بیمارستان) نتواند در امتحان شرکت کند، باید پس از ترخیص از بیمارستان، مدارک پزشکی شامل گواهی بستری شدن و رسید تصفیه حساب مالی با بیمارستان را جهت بررسی حداکثر 3 روز پس از ترخیص به اداره آموزش دانشکده ارائه نماید.
3. امتحانات پایان بخش طبق برنامه اعلام شده از سوی معاونت آموزشی مرکز انجام خواهد شد. به همراه داشتن اصل کارت دانشجویی در جلسات امتحان الزامی است و ضروری است دانشجویان حداقل 15 دقیقه قبل ازشروع امتحان درجلسه حاضر باشند.
4. حداقل نمره قبولی دوره کارآموزی و کارورزی در دروس عملی و نظری 12، و حداقل معدل 14 است. چنانچه معدل دانشجویی در دوره کارآموزی کمتر از 14 باشد، وی لازم است جهت جبران معدل، همه یا تعدادی از واحدهای با نمره کمتر از 14 را تکرار کند.
5. در پایان دوره کارآموزی، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزی در امتحان جامع پیشکارورزی (پرهاینترنی) شرکت مینمایند. این امتحان، دوبار در سال و معمولاً در نیمه شهریور و نیمه اسفندماه برگزار میگردد. شرط شرکت در این آزمون، تصویب پروپوزال پایاننامه، و شرط شروع دوره اینترنی کسب حداقل معدل 14 از دوره کارآموزی میباشد. چنانچه دانشجویی در این امتحان قبول نشود، حداکثر 4 مرتبه میتواند در این امتحان شرکت نماید.
** فراگیر لازم است در اولین ملاقات و پس از شناسایی کامل بیمار، مشخصات (شامل نام و نام خانوادگی، و تخصص) خود را به بیمار معرفی کند.
** در صورت عدم اشراف به زبان بیمار، کمک گرفتن از همراهان یا بستگان درجه اول به عنوان مترجم ضروری است.
** اختصاص وقت مناسب جهت مذاکره با همراهان در خصوص سیر بیماری و روند آن لازم است.
** معاینه بیمار باید در مکان مناسب استفاده از پرده، پاروان، اتاق معاینه (رعایت طرح انطباق) انجام گیرد.
** اندام های غیرضروری در هنگام معاینه باید پوشانده شود.
** لازم است آموزشهای لازم و توضیحات ضروری به بیمار ارائه گردد.
** پاسخگویی به بیماران در ساعات تعیین شده طبق قانون بخش الزامی است.
** اطلاعات بیمار، اسرار وی محسوب شده و صرفا به خود بیمار، و قیم / ولی بیمار داده میشود. صحبت کردن از بیماری بیمار در حضور سایر بیماران و همراهان، و نیز انتقال اطلاعات بدون هماهنگی و رضایت بیمار به سایرین ممنوع است.
** احترام به مقررات و آییننامههای داخلی بیمارستان وظیفه قانونی کلیه پزشکان، پرستاران، پرسنل و فراگیران است.
** فراگیران لازم است جهت شروع کار در ابتدای هر بخش خود را به واحد آموزش بیمارستان معرفی کنند تا نسبت به تعریف اثر انگشت آنها در سیستم تایمکس بیمارستان اقدام شود. از آن پس فراگیران موظفند در ساعت مقرر در بیمارستان حضور یافته و ورود و خروج خود را در دستگاه تایمکس معاونت آموزشی بیمارستان واقع در چهارراه نگهبانی ثبت کنند.
** رعایت سلسله مراتب اداری در سطوح مدیریتی هنگام ارتباطات رسمی الزامی است؛ لذا فراگیران موظفند مشکلات خود را به مقامات مشخص و تعریف شده در بیمارستان (معاون آموزشی یا مسئول آموزش) اطلاع دهند.
** تکمیل اسناد و پرونده بیمار نظیر برگه سیر بیماری، برگه شرح حال، فرم اخذ رضایت آگاهانه، فرم آموزش به بیمار جزو وظایف اصلی فراگیران است.
** در محیطهای درمانی، گفتگو باید آرام و مودبانه باشد. بلند صحبت کردن، خندیدن، ایجاد سرو صدا، خوردن و آشامیدن بر بالین بیمار، و جویدن آدامس ممنوع است.
** استعمال انواع دخانیات در محیطهای آموزشی و بالینی اکیدا ممنوع است.
** صدای زنگ تلفن همراه میتواند برای بیمار آزاردهنده باشد؛ از این نظر در محیط بیمارستان باید روی حالت بیصدا تنظیم شود.
** رعایت ادب نفس و اخلاق حرفه ای به ویژه فروتنی و برخورد مناسب با بیماران و و دیگر همکاران ضروری و ستودنی است.
** مشاجره در بخش با بیمار، همراهان، پرسنل و همکاران به هر علت دور از شأن است.
** درصورت احتمال بروز هر گونه مشاجره با کشمکش لازم است فراگیر خود را به ایستگاه پرستاری یا نگهبانان برساند.
با توجه به ضرورت حفظ اسرار بیماران و رعایت منشور اخلاقی و به استناد الزامات اعتباربخشی آموزشی و پژوهشی بیمارستان، نحوه دسترسی به فایلهای پاراکلینیک برای فراگیران بدین صورت تعریف شده است:
** کلیه فراگیران پیش از ورود به واحد پاراکلینیک هماهنگی لازم را با مسئول فنی این واحد انجام میدهند. مبنای این هماهنگی معرفینامه/ لیست فراگیرانی است که از سوی معاونت آموزشی بیمارستان در اختیار آزمایشگاه قرار گرفته است.
** خروج اسناد و فایلهای پاراکلینیک از بخش ممنوع است و فراگیران میتوانند صرفاً در اتاق مخصوص نگهداری سوابق از فایلهای موجود استفاده نمایند.
** در صورت نیاز مبرم به خارج نمودن فایل، فراگیر موظف است با جواز رئیس بخش (و تحویل کارت دانشجویی بصورت امانی تا بازگرداندن امانت)، مشخصات دقیق فایل خروجی و تحویل گیرنده را در اختیار پرسنل قرار داده و در دفتر ثبت نماید.
** فراگیر موظف است بلافاصله پس از اتمام کار، فایل و سند خروجی را به رئیس بخش مسترد نماید.
** کلیه فراگیران جهت انجام هر مطالعه علمی و تحقیقاتی موظفند جهت برخورداری گسترده از فایلهای موجود و اسناد آزمایشگاهی پیش از انجام هرگونه فعالیت، معرفینامه خود را که به تایید معاون آموزشی بیمارستان رسیده، به مسئول فنی مربوطه ارائه نمایند.
** فراگیران موظفند مطالعات و تحقیق خود را بروی فایلها و اسناد موجود با حضور پرسنل و در ساعات مقرر اداری انجام دهند.
متن آیتم #11
متن آیتم #12