/Images/Upload/medu/45966_شیوه نامه مطالعات میان رشته ای.pdf
مقدمه
پیشرفتهای سریع روزافزون علوم، خصوصا علوم پزشکی و تغییر و تحولات مستمر در اقدامات پیشگیری تا ناتوانی بیمار، نیاز به بازنگری در اهداف غائی تعلیم و تربیت بخصوص آموزش پزشکی را به شدت مطرح ساخته است. آینده ایران نیازمند افرادی است که بتوانند بصورت خلاقانه و گروهی به حل مسائل کشور بپردازد. رسالت دانشگاههای علوم پزشکی برای شناسایی، هدایت و پرورش استعدادهای علمی دانشجویان بر کسی پوشیده نیست. به علاوه دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند؛ از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت را تولید کنند و از طرف دیگر، مدیران شایسته ای را برای رهبری نظام سلامت و همسوسازی حرکت ها و تصمیم گیری ها این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه نمایند. در واقع روش آموزش سنتی در دانشگاه ها در بیشتر مواقع مخلوطی از اطلاعات و مفاهیم را به دانشجویان ارائه می دهد، اما آنان را در تجزبه و تحلیل، الویت بندی و سازماندهی دانش نوظهور که لازمه تفکر انتقادی بوده و منجر به یادگیری موثر و با معنی خواهد گشت، به حال خود می گذارد.
یکی از روش های رفع این نقیضه طراحی مسابقه ای کشوری است که مهارت حل مساله بصورت تیمی جزء ارزشهای آن باشد. در مورد تاثیر المپیادهای علمی بر افزایش مهارتهای دانش آموزان شرکت کننده در آنها مطالعات مختلفی انجام شده است. مطالعه ای درهلند در مورد تاثیر المپیاد ریاضی در شکوفایی استعداد ریاضی دانش آموزان، نشان داد که المپیادیها در تحصیلات دانشگاهی خود موفق بوده اند و مقالات و کتابهایی در زمینه ریاضی چاپ کرده اند. المپیاد همچنین باعث افزایش افزایش اعتماد به نفس آنان شده بود و به انتخاب شغل آینده شان کمک کرده بود. این امرنشان می دهد که شرکت در مسابقات علمی می تواند به رشد فردی و حرفه ای فرد کمک کند.
ایده اولیه برگزاری این مسابقه علمی در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح گردید. از حدود سال 1385 اقدامات اولیه برای طراحی آن شروع شد و تاکنون جلسات متعدد هم اندیشی با حضور استادان، کارشناسان و دانشجویان حائر رتبه در المپیادهای دانش آموزی برگزار شده است. با توجه به تفاهم به وجود آمده در میان اکثردانشگاهها و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر لزوم تقویت قدرت تفکر و استدلال بین دانشجویان علوم پزشکی، بستر مناسبی برای برگزاری این المپیاد فراهم آمده است.
اهداف برگزاری المپیاد
شناسایی هدایت، رشد و شکوفایی و فراهم کردن زمیینه های بهرمندی از توان دانشجویان مستعد علوم پزشکی در اولویت های مهم نظام آموزشی علوم پزشکی یا نظام سلامت از طریق ارزیابی های چالشی و رقابتی برای فراهم کردن زمینه رشد کشور و حل مشکلات کلان کشور. اهداف مشخص زیر آن متصور است:
1- تلاش در جهت جنبش نرک افزاری و رسیدن به چشم امداز 20ساله
2- شناسایی افراد مستعد علمی
3- ترغیب و تشویق افراد مستعد علمی
4- جهت دهی به فعالیتهای علمی فوق برنامه
5- ایجاد روحیه ونشاط علمی
6- تبادل فرهنگی بین دانشگاهی
ارزشهای حاکم بر المپیاد
در المپیاد دانشجویی تیمها از رشته های مختلف علوم پزشکی از دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در جوی صمیمی و هیجان انگیز بصورت خلاقانه به حل مسائلی می پردازند که می تواند به پیشرفت نظام سلامت کشور و یا علوم پزشکی در جهان کمک کند، بنابراین ارزشهای زیر در طراحی و اجرای المپیاد حاکم خواهد بود:
1-توجه به تفکر خلاق و انتقادی
2-توجه به اهداف نظام سلامت
3- تشویق کار تیمی
4- تشویق فعالیتهای بین رشته ای
5- ایجاد یک محیط شاد رقابتی
7- قدرشناسی از عالمان و توجه به فرهنگ اسلامی
معرفی:
همه ساله از اواخر آبان ماه خبر ثبت نام المپیادهای علمی دانشجویی از طریق درج در کانال مفدای دانشگاه و نصب پوستر و اطلاعیه در تمامی دانشکده ها و بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کردستان آغاز می گردد. ثبت نام دانشجویان در تاریخ های اعلام شده در دفتر استعدادهای درخشان صورت می گیرد، پس از ثبت نام چندین جلسه کلاس جهت آشنایی دانشجویان با حیطه های اتنخابی آن ها برگزار می گردد که تمام متقاضیان شرکت در المپیاد باید در این کلاس ها حضور یابند. با توجه به اینکه در سالهای اخیر المپیاد به صورت آمایشی(منطقه ای) برگزار شده است، مراحل انفرادی و گروهی در حوزه ای که وزارت بهداشت تعیین می کند انجام می گیرد. افراد متقاضی پس از ثبت توسط کارشناس در سامانه وزارت بهداشت در آزمون هماهنگ کشوری شرکت می نمایند و پس از آن منتخبین به مرحله بعدی راه می یابند.
در هر حیطه 5 نفر جهت آزمون کشوری معرفی می شوند. این نفرات در آزمون انفرادی و گروهی شرکت می کنند.
با توجه به دستورالعمل وزرات بهداشت المیپادهای علمی دانشجویی در 6 حیطه زیر برگزار می شود:
1- تفکر علمی در علوم پایه
2- مدیریت نظام سلامت
3- استدلال بالینی
4- آموزش پزشکی
5- مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی و سلامت
6- کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم
قابل ذکر است که :
منابع هر حیطه با توجه به موضوع انتخابی از طرف وزارت بهداشت هرساله تغییر می کند.
· وب سایت دبیرخانه المپیادهای علمی دانشجویان علوم پزشکی وزارت
آیین نامه المپیاد
آیین نامه المپیاد علمی علوم پزشکی کشور
شرایط شرکت کنندگان در المپیاد
کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای دانشگاهها/ دانشکدههای علوم پزشکی سراسر کشور شاغل به تحصیل و یا دانش آموختگانی که تا تاریخ برگزاری اولین آزمون از مجموعه آزمونهای کشوری المپیاد در هر دوره کمتر از شش ماه از فارغ التحصیلی آنها گذشته باشد، میتوانند بدون در نظر گرفتن معدل کل و سال تحصیل در المپیاد شرکت کنند.
تبصره 1: مسؤولیت انتخاب و معرفی دانشجویان شرکت کننده در هر حیطه بر عهده دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی معرفی کننده میباشد و در صورت مغایرت با مقررات المپیاد، کمیته فنی موضوع را بررسی و تصمیم گیری مینماید و حکم این کمیته پس از کسب مدال و رتبه نیز قابل اجرا میباشد.
تبصره 2: هر فردی که رتبه یک را در مرحله انفرادی در هر حیطه کسب نماید، نمیتواند مجدداً در همان حیطه شرکت نماید.
تبصره 3: شرکت در یک حیطه و کسب رتبه در آن منعی برای شرکت در سایر حیطه ها در دورههای بعدی المپیاد نمی باشد.
تبصره 4: شرکت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای پی اچ دی در حیطه ششم (کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم) براساس نامه شماره 4967/500/د مورخ 17/11/96 معاون محترم آموزشی وزارت متبوع بلامانع می باشد
- درحیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت، همانند کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم علاوه بر دانشجویان کارشناسی و دکترای عمومی، دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشجویان PhD و دستیاران (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) هم می توانند شرکت کنند.
مزایای کسب رتبه در المپیاد:
1- عضویت نفرات اول تا سوم انفرادی و رتبه اول گروهی کشوری در دفتر استعداد درخشان
2- استفاده منتخبین و مدال آوران کشوری از مزایا و تسهیلات ادامه تسهیل در مقطع بالاتر تحصیلی طبق آیین نامه های مربوطه
3- در نظر گرفتن شرایطی ویژه برای سربازی آقایان
4- بهرمندی منتخبین و مدال آوران کشوری از مزایا و تسهیلات بنیاد ملی نخبگان
5- جوایز نقدی از سوی وزارت بهداشت
6- تندیس و لوح تقدیر به امضای وزیر محترم بهداشت
7- اعطای جایزه و لوح تقدیر از سوی دانشگاه محل نحصیل دانشجو
8- امکان تحصیل همزمان مدال آوران المپیاد کشوری در دو رشته طبق آیین نامه استعداد درخشان
شیوه نامه های المپیاد
شیوه نامه سیزدهمین المپیاد:
شیوه نامه تفکر علمی در علوم پایه
شیوه نامه مدیریت نظام سلامت
شیوه نامه استدلال بالینی
شیوه نامه آموزش پزشکی
شیوه نامه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت
شیوه نامه کارآفرینی در بستر دانشگاه
شیوه نامه های چهاردهمین المپیاد
-استدلال بالینی
-آموزش پزشکی
-مدیریت نظام سلامت
-مطالعات میان رشته ای
-تفکر علمی در علوم پایه
-کارافرینی
منابع المپیاد
منابع سیزدهمین المپیاد:
توضیحاتی در خصوص منابع آزمون های مرحله اول انفرادی (غربالگری) سیزدهمین المپیاد علمی حیطه های استدلال بالینی و تفکر علمی در علوم پایه:
موضوع المپیاد در حیطه استدلال بالینی، چهار فیلد ماژور پزشکی عمومی (داخلی، اطفال، جراحی، زنان) است، بنابراین رفرانس های معمول دوره پزشکی عمومی قابل استفاده میباشد ولی این به معنای آن نیست که سئوالات دقیقاً از متن کتب رفرانس طرح می شود.
دانشجویان عزیز در صورتی که می خواهند با مفاهیم استدلال بالینی و آزمونهای آن آشنا شوند می توانند به کتلاب استدلال بالینی نوشته دکتر علیرضا منجمی مراجعه نمایند.
در حیطه تفکر علمی در علوم پایه طبق روال سالهای قبل منبع خاصی معرفی نمیشود.
- آموزش پزشکی
- کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم
- مدیریت نظام سلامت
- مطالعات میان رشتهای علوم انسانی و سلامت
ثبت نام در المپیاد
آغاز ثبت نام شرکت در کلاس های آمادگی برای المپیاد
عناوین حیطه های سیزدهمین المپیاد:
حیطه استدلال بالینی:داخلی،زنان،جراحی،کودکان
حیطه آموزش پزشکی
حیطه تفکر علمی در علوم پایه
حیطه کارآفرینی
حیطه مدیریت نظام سلامت
حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت
اطلاعیه شماره یک
اطلاعیه شماره دو
فرم ثبت نام اولیه
افتخارات:
-مدال آوران چهاردهمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه
- مدال آوران سیزدهمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه
همکاران واحد:
دبیر المپیاد :دکتر اقبال زندکریمی
ارتباط با ما:
پردیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان- دانشکده پزشکی- طبقه اول – راهرو سمت راست – اتاق 126
شماره تلفن: 33664645 داخلی 8288