کارشناس مسئول واحد تحول اداری: آقای تیمور ویسی

تحصیلات: کارشناس ارشد مدیریت گرایش تحول اداری 

نوع استخدام : رسمی

تلفن تماس: داخلی 264

نام واحد

نام و نام خانوادگی

سمت

تحصیلات

نوع استخدام

تلفن داخلی

تحول اداری

سعدا فلاحی

کارشناس تحول اداری

کارشناس مدیریت

قراردادی تبصره3

245

تحول اداری

روزیتا مرادی

کارشناس مهندسی سیستم ها و روشها

کارشناس پرستاری

رسمی

388



معرفی واحد تحول اداری

توسعه و توسعه سازمانی چیست؟

”توسعه“ در لغت به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفته‌ترشدن، قدرتمندترشدن و حتی بزرگ‌ترشدن است (فرهنگ لغات آکسفورد، ۲۰۰۱).

به طور کلی توسعه جریانی است که در خود، تجدید سازمان و سمت‌گیری متفاوت کل نظام اقتصادی-اجتماعی را به همراه دارد. توسعه علاوه بر اینکه بهبود میزان تولید و درآمد را دربردارد، شامل دگرگونی‌های اساسی در ساخت‌های نهادی، اجتماعی-اداری و همچنین ایستارها و دیدگاه‌های عمومی مردم است. توسعه در بسیاری از موارد، حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز در بر می‌گیرد.

«توسعه‌ی سازمان، بدنه‌ای از دانش و عمل است که از طریق افزایش هماهنگی در بین سیستم‌‌های مختلف موجود در سیستم کلی، کارایی سازمانی و توسعه‌ی فردی را بهبود می‌بخشد. مداخله‌ی توسعه سازمانی شامل روش‌‌شناسی‌ها و رویکردهایی به برنامه‌ریزی استراتژیک، طراحی سازمان، توسعه رهبری، مدیریت تغییر، مدیریت بهره وری، هدایت، تنوع، ساختن تیم و تعادل کار/زندگی است.»

تحول چیست؟

تحول در ارتباط با افراد به معنی شبیه دیگران شدن نیست بلکه به مفهوم مانند خود‌شدن، رشد کردن، غنی‌ شدن و متبلور ساختن توانائی‌ها بوسیله تجربه و تدبیر است.در ارتباط با سازمان‌ها که مجموعه افراد می‌باشند، تحول باز هم به مفهوم تغییر از طریق کسب تجربه و تدبیر است. فرایند تحول در سازمان‌ها متأثر از تجربیات و اهداف جدید است.

تحول اداری: تحول اداری به معنای آماده سازی نظام اداری برای تحول، ایجاد بستر برای تحقق برنامه های تحول اداری و اجرای اصلاحات ضروری به منظور پیراستن نظام اداری از عوامل بازدارنده است.مهم ترین اصل پابرجایی یک سازمان اهمیت دادن ویژه به تحولات درون سازمانی میباشد و تنها زمانی تغییر ها بصورت موفقیت آمیز رخ می دهد که کارکنان از روی میل وعلاقه حاضر باشند برای تامین اهداف جدید از صرف وقت و نیروی مورد نیاز دریغ نکنندو هرنوع سختی و تنش را تحمل کنند و در راه تامین این هدف ها از خودگذشتگی نشان دهند. مدیران و رهبران باید برای تغییرات و تحول در سازمان برنامه ریزی نمایند و با همه ذینفعان تبادل نظر کنند و امور مربوط به خود را مورد بررسی قرار دهند.در غیراینصورت نیروهای بازدارنده بر نیروهای وادارنده تاثیر می گذارند و تغییرات با شکست مواجه می شود.تحول در انسانها مشکل ترین تغییری است که می توان بوجودآورد.مدیران و رهبران همواره در این زمینه حساسیت دارند برای تغییردادن برنامه ریزی و اجرا باید بادر نظر گرفتن عوامل بیرونی و درونی همراه باشد.برای کسی که مایل به تغییر و تحول درهر بعدی از سازمان است صبر و انعطاف زیادی لازم است.

شرح وظایف واحد:

v    پیگیری و مشارکت در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های توسعه، ترویج و اصلاح نظام اداری در دانشگاه.

v    پیگیری و مشارکت در استقرار نظام ارزیابی عملکرد دانشگاه.

v    پیگیری و مشارکت در تشکیل کمیته‌های تخصصی جهت پیگیری و اجرای دستورالعمل‌های ارزیابی عملکرد دانشگاه (فرایند جشنواره شهید رجایی).

v    جمع‌آوری و ارائه مستندات و پاسخگویی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با همکاری کمیته‌های تخصصی (فرایند جشنواره شهید رجایی).

v    همکاری در تدوین شاخص‌های دقیق نظام ارزیابی با همکاری و مشارکت ذینفعان و کمیته‌های تخصصی تحول اداری.

v    پیگیری و مشارکت در طراحی و پیاده‌سازی نظام مدیریت عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه.

v    پیاده‌سازی فرایند ارزیابی تحول اداری در دانشگاه بر مبنای اسناد بالادستی و در راستای اهداف تعیین‌شدهو ارائه گزارش سالانه از عملکرد تحول اداری دانشگاه.

v    برگزاری همایش فرایند ارزیابی تحول اداری دانشگاه.

v    پیگیری و مشارکت در تشکیل «کارگروه راهبری توسعه مدیریت» جهت بررسی و تحلیل موانع اجرایی و برنامه‌ریزی اقدامات اصلاحی.

v    پیگیری و مشارکت در تدوین دستورالعمل‌های صیانت از حقوق شهروندی در نظام اداریدر راستای پاسداشت کرامت انسانی و رعایت حقوق ایشان در دانشگاه.

v    همکاری در نظارت بر حسناجرای دستورالعمل‌های صیانت از حقوق شهروندی در نظام اداریدر راستای پاسداشت کرامت انسانی و رعایت حقوق ایشان در دانشگاه.

v    انجام مطالعات و تحلیل‌های علمی درزمینه ارتقا و اصلاح نظام اداری.

v    تهیه محتوای و راهنمای آموزشی درزمینه اصلاح نظام اداری.

v    شرکت در جلسات آموزشی و هماهنگی در سطح وزارت، کلان منطقه و دانشگاه.

v    تعامل و همکاری مستمر با گروه بهبود سیستم‌ها و روش‌ها در راستای اصلاح و بهبود سیستم‌ها و فرایندها.

v    تعامل و همکاری مستمر با سایر گروه‌های مدیریت و واحدهای دانشگاه در راستای اصلاح نظام اداری.

v    مشارکت فعال در برنامه عملیاتی و شاخص‌های عملکردی مدیریت توسعه سازمان و تحول اداری دانشگاه.

v    تهیه گزارش‌های عملکرد به‌صورت دوره‌ای و ارسال به مسئولین و مراجع مربوطه

سامانه های دانشگاه