شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزشها اعتقادات و فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی فرهنگی مذهبی نوع بیماری و جنسیتی باشد.
در سریعترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد.
در مراقبتهای ضروری و فوری (اورژانسی) ارائه خدمات بدون توجه به تامین هزینه آن صورت گیرد. در موارد غیرفوری براساس ضوابط تعیین شده باشد.
در مراقبتهای ضروری و فوری (اورژانسی) در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد. لازم است پس از ارائه خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد و...
2. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
محتوای اطلاعات باید شامل:
ارائه آموزشهای ضروری برای استمرار درمان.
اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب درد و ویژگیهای فردی وی از جمله، زبان تحصیلات و... در اختیار وی قرار گیرد.
بیمار میتواند به کلیه اطلاعات ثبت شده در پرونده بالینی خود دسترسی داشته تصویر آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید و ...
ضوابط و هزینههای قابل پیش بینی اعم از خدمات درمانی و غیردرمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستمهای حمایتی در زمان پذیرش.
3. حق انتخاب و تصمیمگیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
محدوده انتخاب و شرایط تصمیم گیری درباره موارد ذیل می باشد
انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه کننده خدمات سلامت در چارچوب ضوابط.
انتخاب و نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور.
پس از ارائه اطلاعات زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیمگیری و انتخاب داده شود و ....
۴. ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد.
رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثناء کرده باشد.
در کلیه مراحل مراقبت اعم از تشخیصی و درمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و کلیه امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی فراهم گردد.
فقط، بیمار گروه درمانی افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی میشوند میتوانند به اطلاعات پرونده بیمار دسترسی داشته باشند.
بیمار حق دارد در کلیه مراحل تشخیصی از جمله معاینات فرد معتمد خود را همراه داشته باشد و ....
۵. دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است. بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایات خود آگاه شوند.
خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران گردد و ...
مراجعه کننده گرامی:
دستورالعمل کامل حقوق گیرندگان خدمت در کلیه ایستگاههای پرستاری بخشها همچنین وب سایت بیمارستان جهت مطالعه موجود میباشد.
شما میتوانید در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص رعایت حقوق گیرندگان خدمت به مسئول وقت رسیدگی و پاسخگویی به شکایات بیمارستان مراجعه نمایید.