چکیده منشور حقوق بیمار در ایران

۱. دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.

ارائه خدمات سلامت باید:

  • شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش‌ها اعتقادات و فارغ از هرگونه تبعیض از جمله قومی فرهنگی مذهبی نوع بیماری و جنسیتی باشد.

  • در سریع‌ترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد.

  • در مراقبت‌های ضروری و فوری (اورژانسی) ارائه خدمات بدون توجه به تامین هزینه آن صورت گیرد. در موارد غیرفوری براساس ضوابط تعیین شده باشد.

  • در مراقبت‌های ضروری و فوری (اورژانسی) در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد. لازم است پس از ارائه خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد و...


2. اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.

محتوای اطلاعات باید شامل:

  • ارائه آموزش‌های ضروری برای استمرار درمان.

  • اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب درد و ویژگی‌های فردی وی از جمله، زبان تحصیلات و... در اختیار وی قرار گیرد.

  • بیمار می‌تواند به کلیه اطلاعات ثبت شده در پرونده بالینی خود دسترسی داشته تصویر آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید و ...

  • ضوابط و هزینه‌های قابل پیش بینی اعم از خدمات درمانی و غیردرمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم‌های حمایتی در زمان پذیرش.


3. حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.

محدوده انتخاب و شرایط تصمیم گیری درباره موارد ذیل می باشد

  • انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه کننده خدمات سلامت در چارچوب ضوابط.

  • انتخاب و نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور.

  • پس از ارائه اطلاعات زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم‌گیری و انتخاب داده شود و ....



۴. ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد.

  • رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثناء کرده باشد.

  • در کلیه مراحل مراقبت اعم از تشخیصی و درمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و کلیه امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی فراهم گردد.

  • فقط، بیمار گروه درمانی افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می‌شوند می‌توانند به اطلاعات پرونده بیمار دسترسی داشته باشند.

  • بیمار حق دارد در کلیه مراحل تشخیصی از جمله معاینات فرد معتمد خود را همراه داشته باشد و ....



۵. دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.

  • هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است. بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.

  • بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایات خود آگاه شوند.

  • خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران گردد و ...

مراجعه کننده گرامی:

  • دستورالعمل کامل حقوق گیرندگان خدمت در کلیه ایستگاه‌های پرستاری بخش‌ها همچنین وب سایت بیمارستان جهت مطالعه موجود می‌باشد.

  • شما می‌توانید در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص رعایت حقوق گیرندگان خدمت به مسئول وقت رسیدگی و پاسخگویی به شکایات بیمارستان مراجعه نمایید.

سامانه های دانشگاه