بهداشت محیط


مسئول واحد

آرزو سلیمی

تحصیلات: کارشناس بهداشت حرفه‌ای

سوابق کاری:
1. از سال 1400 تاکنون در این مرکز مسئول بهداشت محیط و حرفه ای.
2. از 1404 مسئول بحران .


شرح وظایف

  • هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه‌های مربوطه

  •  تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده‌های مختلف.

  •  نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون.

  •  بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان(شبکه عمومی، شبکه خصوصی) و تشکیل پرونده مربوط به آن.

  •  کنترل بهداشتی آب مصرفی از نظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات دوره‌ای میکروبی و شیمیایی و کلرسنجی با استناد به دستورالعمل‌ها، استانداردها و شرایط موجود.

  •  نظارت، بررسی و کنترل بهداشتی بر کلیه مراحل مختلف جمع‌آوری، تفکیک، انتقال، نگهداری موقت و دفع زباله‌های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت زباله بیمارستانی.

  •  نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و در صورت وجود معضل، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب.

  •  نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل‌های اعلام شده(درصورت وجود تصفیه‌خانه) به منظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب.

  •  کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط، دفع بهداشتی زباله و در صورت نیاز، استفاده اصولی از روش‌های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت شرکت‌های سم پاشی غیرمجاز.

  •  نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا و پاک کننده بیمارستان.

  •  اقدام لازم در زمینه تهیه البسه و ملزومات موردنیاز در سم پاشی و ضدعفونی(روپوش، کلاه، دستکش، ماسک،چکمه و ...) و تدارک سموم و مواد گندزدا و دیگر تجهیزات و وسایل مورد استفاده در سمپاشی و ضدعفونی با هماهنگی مسئولین بیمارستان.

  •  بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان (گرمایش، سرمایش) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود.

  •  پیگیری و اقدام در زمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط.

  •  نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل: شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه، وضعیت سردخانه، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویس‌های بهداشتی، بهداشت فردی کارکنان، اطاق استراحت کارکنان، شستشو و ضدعفونی ظروف، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و...)

  •  نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه، طبخ و توزیع مواد غذایی با همکاری کارشناس تغذیه به منظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا.

  •  نظارت و کنترل دائم برامور مربوط به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از غیر عفونی در هنگام شستشو و استفاده از دستگاه‌های شوینده اتوماتیک و مواد پاک کننده مناسب و نهایتا” ضدعفونی و اتوکشی البسه بخش عفونی و آلوده(توضیحا” درکاربرد مواد ضدعفونی کننده بایستی دقت لازم در انتخاب نوع آن و میزان مجاز به عمل آید تا خرابی دستگاه‌ها و البسه را سبب نشود.)

  •  ارتباط مستمر با معاونت‌های بهداشت و درمان در هماهنگ کردن فعالیت‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها و اقدامات نظارتی در بیمارستان.

  •  ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست و منظم به نحوی که روند فعالیت‌ها و پیگیری امور بدین طریق کاملا” قابل دسترسی و مشهود باشد.(مستند سازی)

  •  نظارت بر ایمنی و مشارکت فعال در کاهش سوانح و صدمات داخل بیمارستان از جمله پوشش پنجره‌ها، وسایل اطفاء حریق و سیستم‌های هشداردهنده، مهار کپسول‌های طبی و...

  •  ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی‌ترین روش کنترل ناقلین.

  •  انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه‌گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا.

  •  فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان.

  •  بطورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی برکلیه بخش‌ها، همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمت‌های مختلف در حیطه شغلی و وظائف سازمانی تعیین شده.

سامانه های دانشگاه